Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 20 juni 2011

släpan..

Av storm - 20 juni 2011 14:32

En s.k Släpa skulle denna dag släpas iväg till lokverkstaden i Örebro. Två st. Rc stod multade och redo för avfärd på ett närbelägen B-spår, termosen var välfylld.

Dock framkom det tidigt att det saknades fordon? En stackars B10 stod bredvid en hop flong nya reginor på spår trettiosex och ville ha sjuts till samma ställe.. En stunds åkande både sick och sack, sedan var även denna vagn tillkopplad och bromsprovad.

Fick mig en kort visning i SJ:s nya storfordon, maj gadd vilket rymdskepp! Förstaklassen såg verkligen bekväm ut, må jag säga. Sen var det det här med den saknade korglutningen då..

Näe hugaligen, jag drog mig tillbaka till mitt tre fordon starka lokdragna med Rc3:an i täten!

Efter alla manövrer på bangården var man nu rejält försenad och det smögs iväg försiktigt för att inte skrämma upp flocken X55 på spåret bredvid.
I Söö var signalen ställd i stopp och tkl lyckades inte ändra detta med utfallet blankett 21 och ett strategiskt stopp strax efter plattformen. Framför är en uppförsbacke, en sväng och en röd signal. Däremellan är även en s.k nollsektion, en snutt kontaktledning utan varken sill, strömming eller spänning. just denna signal blir därför lite intressant att passera mot stopp eftersom att en för låg hastighet in genererar ett stopp mitt på nollsektionen med en pinsam och generellt tveksam backmanöver tillbaka igen för förnyat försök (lossa bromsarna och rulla). En för hög hastighet in genererar ett ATC-ingrepp med samma slutresultat. Jag skrev min tjugoetta och tog rejäl sats, sedan lade jag mig på bromsen något för att lura grålådan något så jag kunde passera signalen med lagom mak. Signalen därefter var även den i stopp och lagom tills jag grävt fram numret till Norrköpingsfjärren slog den om till grönvitt. Sedan passerades en mängd små mjölkpallar för att till sist ankomma infarten till CV-spåren i Örebero.

Möttes upp av en trevlig herre i orange svid som även övertog växlingssättet. Satte mig i gul-klisterlapps-avdelningen på en gråsugga och åkte hem, dagens arbete?

 
 
Ingen bild

Mark

15 augusti 2011 23:01

Har bloggandet upphört eller är det bara tillfälligt under sommaren? :)

storm

31 augusti 2011 09:15

Har haft lite mer än fullt upp med att jonglera bebbe och arbete, kommer fortsätta bloggandet när jag vant mig / det lugnat sig..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards