Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

L2, L2 gamle vän

Av storm - 27 februari 2011 19:07

Det var länge sedan man gnuggade buffert med gamle L2. Nuförtiden ser den mest ut som en snödriva..


tåget jag väntar på innehåller ett st stekt Rc som jag ska släpa till Hgl. Det var även en timme sent så jag passade på att smyga bort till kaffespåren för lite personlig svart-kladd furnerng..mmmh.

Får se vad mer som kan hända på en söndagsjour, jobbar förvisso ända till tjugotre-fyrtiofem..

 
 
Ingen bild

Wingman

27 februari 2011 20:00

Vill du jobba, kom ner på trean o ta mitt muppsala varv...

 
Ingen bild

C

28 februari 2011 13:46

"Gnugga buffert" låter mysigt ;)

 
Ingen bild

Jesper

28 februari 2011 17:32

Och vad är L2? :D

 
Ingen bild

Bobjörk

28 februari 2011 18:34

L2 är en spårstump ungefär vid norra bantorget.
Lagom långt för att ställa upp ett Rc-lok eller så.
Se spårplan: http://bobjork.se/bilder/sparplaner/trafikverket/cst.bmp

 
Ingen bild

CJ

28 februari 2011 19:28

Vad är det för en bildskärm som skymtas i loket på bilden ovan? Den är väl inte original i RC?

 
Ingen bild

Wingman

28 februari 2011 19:40

CJ

Det är Mobisiren, lokets kommunikations anläggning.
Man kan ringa externt via GSM-R nätet eller kommunicera inom tåget.. Högtalaranrop o.s.v

 
Ingen bild

Godsskada

28 februari 2011 19:44

Bildskärmen är displayen till Mobisir-telefonen. Det är en sorts kombination av GSM och kommunikationsradio med en del järnvägsspecifika funktioner som används för kommunikation på i stort sett hela det svenska järnvägsnätet. Mobisir är egentligen den svenska versionen av GSM-R, en EU-standard för telekommunikation inom järnvägen. Samma telefoner/terminaler kan användas inom hela EU, följer samma standard och kan använda samma specialfunktioner.

Alla länder och operatörer har dock inte infört alla extrafunktioner som är möjliga. Det går t ex att använda en GSM-R -terminal som växlingsradio, eller skicka och ta emot meddelanden, t ex anmäla till tågklareraren att man är klar för avgång och begära tågväg, funktioner som dock inte används i Sverige idag.

/Godsskada

 
Ingen bild

Wingman

28 februari 2011 20:01

Apparatens namn är f.ö Mesa 23

 
Ingen bild

CJJ

2 mars 2011 19:56

OK. Tack för svar

Har den mobisir-telefonen täckning överallt i Sverige? T.ex i Norrland?

 
Ingen bild

Godsskada

4 mars 2011 08:10

Ja, Mobisir/GSM-R är utbyggt över praktiskt taget hela det svenska järnvägsnätet. Det är också ett krav i och med EU:s interoperabilitetsdirektiv. Det enda större undantaget är Inlandsbanan, där GSM_R ännu inte finns längs med hela sträckningen.

För att få så god täckning som möjligt har Trafikverket och dess föregångare Banverket byggt ett eget nät av basstationer längs med det svenska järnvägsnätet. Dessutom har man roaming-avtal med alla större kommersiella operatörer, så om det banegna nätet av någon anledning skulle störas ut, men t ex Telia har en fungerande basstation i närheten, kommer GSM-R-telefonen att utnyttja sig av den. Alla järnvägsspecifika funktioner är kanske inte tillgängliga i ett sådant fall, men man skall åtminstone kunna genomföra röstsamtal.

/Godsskada

 
Ingen bild

Mobwoof

5 mars 2011 17:35

L2,L2 gamle vän, konstigt att du lever än :D

 
Ingen bild

eric

9 april 2011 09:09

vad står L2 för

storm

12 april 2011 12:17

arvigt kort uppställningsspår no2?
åt bli att passera denna stoppbock, du hamnar i tunneln under.. (2)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards