Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Bollnäs, wallmans salonger och en frontrutepositionerad norrländsk familjepizza.

Av storm - 27 juni 2010 23:45

Bollnäs, hur var det nu.. hmm 

Sedan var det ju inte nog med det utan en sån här skulle rattas:

fan antikrundan var länge sen..

Det var dock ganska få stopp och rätt mycket glapp i tidtabellen, så detta bör gå bra! (?)

I Örbyhus slår en signal om till rött precis framför mig och jag hinner fundera på hur en Rc3 reagerar på en OSPA innan passagen skulle ha varit ett faktum.

Nu hann signalen mystiskt nog gå över i "kör" precis jämte min förarhytt och hjulplattor med annan glädje kunde undvikas. Dock blev det en nedsaktning med telefonsamtal för att konstatera signalfelet.

Tobo: -urladdning 48v- sade signaltablån.. ? Hmm, batteriladdarenåntingnånting varevisstväl? Strax efter nollsektionen innan Tierp slutade lampan blinka lika plötsligt som den börjat.. ahaa, Tierp-ångest.. så fort loket insåg att vi inte skulle stanna där så piggnade det på sig lite..

Bollnäs.. Stängt överallt. Gick till hotellet och försökte mig på att sova en stund. Resultatet både spretade och varierade.

--

Tåget jag tog emot hade fel på spolaranordningen samt torkarmekanismen vilket fick framrutan att se ut som en norrländsk familjepizza efter en kort stund körning genom skogarna.. Såg jag inte en bäver i Oslättfors? Kan ha varit en mygga också..

Jag hade finslipat mina X2000-utrop till den milda grad att ombordarna ringde fram och undrade vars jag hade fått min utbildning ifrån(Wallmans salonger?).

Tidig som bara den in till Cst, jag hängde av loket själv och gick runt. När jag precis ska hänga på kopplet i andra änden låter sig ett "Nämen vafan!" klinga ut över spår fyra med omnejd. Det är växlaren som nu nästan missar sitt jobb igen! Jag förklarar min tro att växlingen på Cst var gjord helg på, vilket tydligen inte stämde med verkligheten.

Lång dag mot natt slutar, som så ofta, i Hagalund med en rundgång..

 
 
Ingen bild

Godsskada

29 juni 2010 10:23

Äck! Hick!

Vid indikering "Urladdning 48V" har du ingen laddning till batterierna, och diverse system förbrukar därmed batteriström. Det handlar bland annat om ATC och SIFA, och i synnerhet ATC:n drar faktiskt en hel del. Med tanke på batteriernas skick på de flesta lok, skulle jag inte våga lita på dem i mer än tjugo minuter -håller dom i trettio är det en glad överraskning. Går batteriströmmen för lågt (behöver faktiskt inte vara helt urladdat), tappar SIFA:n sin spänningsmatning, och då går det inte så bra längre. För att få i huvudbrytaren igen behöver du ju inte bara tillräckligt lufttryck, utan också tillräcklig batterispänning. Gissa hur bra det går med urladdat batteri...

Laddningsdonen för batterierna är litet känsliga för t ex strömavtagarstudsar, skyddssektioner och sektionskälkar. Det är inte alls ovanligt att dom får hicka vid passage av en sådan punkt, men att batteriladdningen sedan återkommer efter ett ögonblick. (Omformarlok är för övrigt mindre känsliga än omriktarlok på den här punkten.) Men om loket fortfarande indikerar "Urladdning 48V" efter någon minut eller två, så är det i mitt tycke definitivt dags att stanna och undersöka, medan du fortfarande har en chans att få igång loket igen. Jag hade aldrig vågat köra Tobo-Tierp utan batteriladdning i alla fall -men du klarade ju dig den här gången! ;-)

/Godsskada

 
storm

storm

1 juli 2010 21:55

nästa gång ska jag göra en [stoppa in ett valfritt firmanamn här]-lösning och skruva ur lampan! :)
Har nog aldrig haft DET problemet (än) med våra Rc6:or..

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards