Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Jö #1 Det går hett till under kjolen!

Av storm - 23 juni 2010 20:45

Hämta en X2:a i Hagalundsdepån, köra denna till Jönköping via Centralen.. Kanske stanna lite här o där så folk dels ska kunna kliva på, dels ska kunna kliva av..

Av nån anledning är samtliga AC-anläggningar ombord avstängda!? WTF! Även på loket/manöverhytten! Det är sjukt varmt i vagnarna och riktigt hot, hot, hot (inte på ett bra sätt, bara jävligt varmt..) i loket. FIS:en indikerar en massa värmerelaterade fel. jahopp, synd att inte SJ har några sköna badbrallor i motorvagnsgrått alt badlakan i loksvart.. Funderar på att kasta in en hög med makadam i hytten som jag sedan kan kasta vatten på (nu tänkte du "kissa", erkänn!!) sauna-styleen..

Det är rött med "rörelse tillåten" vid Ke och jag ringer till fjärren för att försäkra mig om rätt rörelseform till norra ban. Fjärrarn' frågar om jag läst JTF vilket gör mig omedelbart förbannad! Meddelar personen att jag har tågnummer ända fram till Cst och frågar om han har läst vad det är i JTF! Grrrrr!  

        

Nåja, kommer till Nbt, får min mat och rullar till Cst där våra resenärer kliver ombord.

Lämnar Cst. Dileva-tricket renderar denna gång en slutlig hastighet på kanske tre km/h under rådande ATC-övervakade sth. Ajaj, inge bra på tvåhundra-sträckorna mao..

I Katrineholm blir det en röd lampa i panelen, ett tjut i högtalaren och en blinkande gul lampa! Brandlarm!? Saktar ned, ombordarna kontrollerar men kan inte finna varken rök eller eld. Brandlarmet hade indikerat om hög temperatur i kjolen. [stoppa in valfritt skämt här om temperaturskillnader inunder vissa utvalda (traditionellt sett kvinnliga) benkläder och även nån referens till gångegenskaper]. Kom ihåg att jag hade gjort en rätt saftig inbromsning tidigare. Var i kjolutrymmet indikerades det? hmm..

Strax innan Nässjö blinkar jag för omkörning av en dieselbuss på stålhjul som försökte in i det sista att hålla undan but to no avail..

Ställde av och tog mig till hotellet..

 
 
Carl Eric

Carl Eric

26 juni 2010 19:00

Han kanske hade en jobbig dag ;-)

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

TS

27 juni 2010 08:51

Det är ingen idé att bli förbannad på Fjtkl. Gör så här nästa gång. Parkera tågsättet där du står. Ring din trafikledning och ta dig själv ur tjänst, med motiveringen att Fjtkl ifrågasatt dina kunskaper. Kräv en utredning, JTF-prov och lite annat sån't.
Det blir förvisso strul - tåget blir sent och folk blir sura. Men Fjtkl lär knappast göra om det, dvs ifrågasätta huruvida du läst JTF.
Jävligt effektivt, jag lovar

 
Storm

Storm

28 juni 2010 13:09

Tänk om Fjtkl hade rätt då? Gah..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

TS

28 juni 2010 14:50

Rätt? Fjtkl ifrågasätter dina kunskaper att framföra tåg, det måste tas på allvar. Vad gäller själva sakfrågan så regleras inte den specifikt i JTF utan i linjeboken, avdelning E, men det hör liksom inte hit. Det är bara dumt av fjtkl och ifrågasätta om du har läst JTF.

 
storm

storm

2 juli 2010 08:02

dessvärre är det nog inte ens första gången man får en sån kommentar från tkl. Brukar vara den äldre generationen av tkl:ar som håller på med ofoget..

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards