Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Ett SO i frösunda..

Av storm - 19 maj 2010 19:46

Jaha, det var tre dagar med SO-utbildning det. En alldeles för högljudd Storm som minsann visade vissa gubb-tendenser (mellan barnsligheterna).. Jag var även ärlig mot madam utbildaren och visade viss skeptism i och med att det var förlagt i frösunda och inte i "borgen". Men de hele var faktiskt riktigt bra ändå!(?) Får se hur mycket som fastnat, vill ju inte göra ett (h)AFS-verk av mitt förtroendeuppdrag, inte   

Imorgon är det "se upp för STÅG-dagen" förresten!

 
 
Ingen bild

Tomas

21 maj 2010 08:49

Appropå något helt annat: vad har hänt med de svarta vagnarna? Förut var de rätt vanliga (i GBG-tågen förbi Sub), men nu har jag inte sett några på 1-2 mån, fram till igår. Det tåget hade 6-7 vagnar, 3 svarta med alla dörrar avstängda (utom 1 klass). Det hade ju inte gjort så mycket om det inte var för att minst hälften av dörrarna i resterande vagnar inte heller funkade. Är det nåt dörr-datorvirus som går?

Akta dig för S(t)ÅGen..

 
Storm

Storm

21 maj 2010 15:28

Oj, länge sen jag körde där..
Det var nåt konstruktionsfel som kanske kunde vara farligt vid speciella situationer, därför stängdes dörrarna helt sonika av i väntan på ombyggnad..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tågreparn

21 maj 2010 20:50

Ja det var ju någon som tänkte fel angående de där dörrarna och bytte ut dörrföreglingsmagneten mot en annan modell som inte passade lika bra för ändamålet... Det är ju en elektromagnet som är dragen när dörren är förreglad (borde man inte haft en inverterad funktion istället?) och den nya magneten orkar inte riktigt med att vara dragen under en längre tid vilket innebär att efter en stunds körning så kan magneten släppa helt och hållet och lämna den förreglade dörren oförreglad! *faaarligtfaarligt i Sverige, någon kan ju få för sig att gå av i 160 km/h...*

 
Ingen bild

Tomas

25 maj 2010 09:22

Apropå detta såg jag en massa svarta vagnar i trafik igår, så någon kanske har tänkt om..
Helt annan fråga: när dyker SJs nya IC-Regina upp?

 
Ingen bild

Mr Bo Irland (BM88071)

28 maj 2010 13:15

Dragen magnet vid färd, det låter inte särskilt fail-safe. Så om loket tappar ström så släpper allt?
Här på Irland är det lite annorlunda, i en del tåg kan man fortfarande se vagnar av den typ som inte har något dörrhandtag på insidan. När man vill ut så får man öppna fönstret i dörren (den sorten som har en livrem fäst i botten på fönsterramen), sticka ut ena armen och halva överkroppen och använda dörrhandtaget på utsidan istället! Förregling finns bara på nyare vagnar.

 
storm

storm

29 maj 2010 08:52

varje vagn har egen batteribackup, dock kan dessa vara av varierande grad av hälsa..
Tacka vet jag X2:ans dörrar (när DOM funkar) och förregling..

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards