Storm -En tankedump

Alla inlägg under mars 2010

Av storm - 5 mars 2010 23:45

Har en härlig sömnbrist-feeling när jag står vid kaffeautomaten, tvingar den att klämma ned fyra maxstarka "liten-och-stark" i samma mugg. Dricker denna och tvingar fram en identisk for the road/rail..

Har den där goa mössan neddragen över det mesta av kraniet och mina diskreta solglajer över resterande del. Blir så rackarns ljuskänslig när jag är trött..

Falun stod det på tåget som jag lämnade Cst längst fram i, blev vi lite sena?

Jag har bett ombordaren komma fram med lite vatten till mig vid stoppet i Sala. Dörren ut från maskinrummet har gått i baklås! Jag rycker till i den samtidigt som jag halkar till på golvet med slutresultatet att jag drar dörrjävlen i pannan med full kraft! Dessa dörrar är tämligen tunga, när en sån far upp och sedan stoppas tvärt mot t.ex ett skallben så vet man att det borde göra lite ont.. (Någon med normaltjockt, hmm, pannben hade nog tuppat av omedelbart)

Eftersom jag applicerade hälften av kraften i dörröppningen och den andra hälften i min snubbling så blir det Newtonska slutresultatet att jag står helt still och perfekt balanserad efter smockan. Funderar på om man ska svimma eller skrika nåt kraftord, kanske smälla till nåt.. Tror jag yttrar ett "va dumt!", sedan kollar jag om det blev mosigt/blodigt. klättrar ut på plattformen för att ta emot mitt vatten. Sckönt att näschtan bita av schig tungan ja..

Allt som inte redan var defekt höll tydligen därinne, dock gick det mesta roliga sönder och jag fortsätter färden norrut med en sur min.

Svinont i ryggen, check.

Vänder i Falun och åker till Borlänge där jag blir sittande i hotellreceptionen lyssnandes på orden "du står först i kön"..

Inget dagrum bokat, check.

Jag är bra sugen på att ge upp och helt sonika sätta mig på ett valfritt tåg hem igen när trafikledningen svarar samt får panikbeställa ett rum.

Av två timmars rast lyckas jag sova i tio minuter, sedan virrar jag ut till korrekt spår för färd söderut.

Det mörknar när jag lämnar Blg, lagom till min nära-älgen-upplevelse i Vhy är det tokmörkt.

Vid infarten till Brunna dyker en representant för S.F.D upp, denna gång är det från ett senior chapter som tydligen har beef med mig!(?) Smällen blir enorm, det stänker bajs o blod över halva fronten samt ena loksidan. Ett pysande börjar.. Det ökar till ett väsande som sedan blir ett regelrätt blåsande! Ajajaj.. Lampan "lågt h/b-tryck" börjar blinka ganska direkt.

Matarledningen har pajat, check.

Stannar precis innan min huvudledning börjar tömmas på luft, ropar lite i högtaleriet samt pratar lite med omborderiet. Går till verktygsskåpet. Applicerar äckel-kavajen och väljer ut några lämpliga go-go-gadget verktyg. Kvällens val faller inte otippat på yxan. Fruktansvärt nedvärderat verktyg för att finjustera diverse fallerad utrustning. Sedan blev det en älgplugg (expanderbult också kallad) och en skiftnyckel (ifall man måste finjustera det inte yxan fixade).

Begav mig till närmsta dörr ut i naturen..

Handstängerna är kladdiga, check.

fotstegen är kladdiga, check.

Allt är kladdigt, triplecheck.

Dock var det som jag misstänkte, endast matarledningen har pajat. (nya poster inlagda i "begreppförklaringen" ->)

Först försöker jag stänga av denna via kranen som sitter under plogen. Denna kran har kanske används en gång sedan Sevastopols belägring och vill nu inte låta sig manövreras av nån liten pojkspoling. Check.

Loket tystnar, jag går upp för att konstatera att huvudbrytaren nu stuckit pga luftbrist. Jag pratar med ombordarna som nu kommit fram för att kolla att jag inte mår dåligt. Sånt är väl relativt?

Jag stänger av loket helt och går ut igen, försöker låta bli att halka i allt päls/blod/gojs som sitter överallt. Jag är mycket nöjd med att det är minusgrader just nu. Jag är även rejält nöjd med effekten som populärt just kallas "kyleffekt". Denna har gjort att tågfronten är kanske tjugo-tjugofem grader lägre än rådande lufttemperatur. Älgfrappén som hamnade över fronten har därför blivit instant-frozen-älg-o-chino och luktar nästan ingenting.

Petar till matarledningskiken med yxan, den ramlar av. Den brukar vara dammgrå med ett gråskitigt-gult handtag på. Den är nu rödbrun, full med päls och med vissa gula detaljer. Den är kladdig. Röret bakom har gått av med en jämn brottyta mot frontplåten, fan en bra nyhet!

Applicerar expanderbulten och drar åt som satan, använder skiftnyckeln. Jag slapp försöka skruva bort "skyddet" runt luftkiken iallafall, en till bra nyhet. Fan detta kan bli en vana, det här med bra nyheter alltså!

Expanderbulten har en vajer i ena änden, denna dras runt växlingshandtaget. Ifall man har varit lite klen när man skruvat fast bulten så, tack vare denna vajer, slipper någon få denna bult i skallen då den tenderar att sticka med nästan samma kraft som en gevärskula (ok, en pistolkula iallafall då).

Lägger in den bortplockade slangen i maskinrummet (vill inte ha den i hytten av tidigare inramade skäl) och börjar ett uppstartsförsök. Loket laddar luft och jag får upp den igen. Dock får jag inte i den! Jag skriver givetvis om strömavtagaren samt huvudbrytaren, vad trodde du? Det blinkar en massa konstiga lampor i tablån varav några som inte borde blinka, i min värld.. Hmm.. Kollar i maskinrummet efter nån fallen dvärgbrytare. "registrerutrustning"-db:n har gått, check.

Brytaren går i, jag får upp lufttrycket. Kommer pluggen sitta?

Framför tåget, kanske tvåhundra meter, finns en plankorsning. Där står en bil och väntar på att bommarna ska gå upp. Han har stått där längre än jag har befunnit mig på platsen och man kan höra surmumlet och spridda busvisslingar ända bort till mitt lok.

Pluggen håller och efter lite telefonsamtal rullar vi vidare!

Resterande resa går lugnt till, är inte lika sugen på att köra full sth längre. får nästan tvinga mig att dra på för att inte bli ännu mer sen.

I Cst ska det göras rundgång för vidare färd ned till Hgl. Mina resenärer bildar en enorm tittkö med blixtrande kameror, är lite sugen på att sätta mig på tyfonen för att slippa detta. Tillåmed älgar får sina "fifteen minutes of fame" tydligen..

Växlaren var mycket nöjd med sin nu mycket förbättrade arbetssituation, jag föreslår att han kliver emellan först efter jag kört ihop för att slippa sköna kladdstänk från vänstra bufferten där en stor del älg sitter kvar..

Efter vakkuumtömningen (inga fler bajsskämt nu) får jag hänga mig på tyfonen för en personbil som prompt ska köra ut i övergången före mig, trots att jag aldrig riktigt stannat!? Skönt att slippa det, hade varit en perfa avslutning på denna dag.. 

Sen förstår jag inte denna craze angående just lok 1409!? Nog för att den inte har några svåra fel o är målad med de skönaste färgerna.. Bara så ni vet så har nån rökt i bakhytten, behöver typ saneras.. blä, avskyr den där bristen på respekt vissa lokförare har, alt. oförmåga att kontrollera sin egen kropp.  Är inte imponerad!

Älg i ena hytten, ciggrög i den andra..mmh.. Det var fullt på saneringsspåret, jag parkade loket bredvid verkstan och tog mig hem..

Tappade jag inte mitt SL-kort i snön utanför loket i Brunna? Check.

Den moraliska slutsumman för denna dag blev nåt i stilen: "Det kan alltid bli värre!"

Tjo!

Av storm - 4 mars 2010 18:15

Skyddsrond i Hagalund, jippi! Men det måste göras, antar jag.. Sen att jag hade andrafiolen denna gång gjorde inget pga min bristande koll (ännu)..

Dock får du inte berätta för nån att vi har den här dörren på en hemlig plats i Hgl:

Om nån skulle få reda på det borde det betyda slutet på all religion, pengar, krig och elände.

Säg inget till nån..

..sen kan man ju undra varför vi fortfarande har så bristfällig fordonspark/spårutbyggnad fortfarande.. undrar om dörren kan vara låst?

Av storm - 3 mars 2010 08:56

Har man varit facklig och sedan ledig och sedan facklig igen så blir det inte mycket tåg-ande gjort desvärre..   

Här är en bild på mitt senaste galna projekt:

Kan säga att frun nu anser mig vara bortom kocko.. Är inte redo att avslöja vad det ska bli eftersom jag inte ännu vet om jag kommer lyckas få ihop det till fullo (är tämligen petig)

här är en bild på en kool bil:

Sedan ska väl denna blogg handla om tåg, antar jag.. Här kommer en bild från Eskilstuna-Hallsberg-Uppsalatåget jag körde häromdan. Så här ska inte strömavtagaren se ut med korrekt upptryck!

Hade jag varit slarvig med att kontrollera den och bara kört iväg så hade jag nog rivit med mig lite Uppsalaiansk kontakttråd minsann! Fan, jag har tåg-abstinens..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards