Storm -En tankedump

Alla inlägg under februari 2010

Av storm - 6 februari 2010 14:57

Kombinationen dödstrött-lingondricka-spikmatta lyckades, jag sov nästan hela natten. Iallafall ända tills jag vaknade. Koolt hotell förresten!

 

En kunglig frukost på hotellet och en telefon-hämtnings-excursion senare tar jag plats i samma enhet som gårdagen! Hon har blivit avvisad, städad, toatömd och vänd! Jag kör åter från manövervagn, nu mot Stockholm! Man kan tro att det inte är så många som åker tåg vid nio-tio tiden. Mitt tåg var fullbokat!

Det som sedan händer är helt sjukt!

Jag plockar minut efter minut, i Kilsmo är jag två minuter på gröna sidan! I Gnesta är jag sex minuter dito, tåget går som.. ja precis.. Jag börjar undra om jag egentligen sover och drömmer. Snart kommer någon och knackar på hotelldörren för att meddela att jag är sjukt tok-försoven och har "glömt" telefonen hos växlingen samt att chefen vill "prata" med mig.

Men det är fan ingen dröm i den bemärkelsen, dock är det en drömarbetsdag, vi anländer Cst sju minuter innan vi skulle vara där. Både jag och ombordpersonalen är i chocktillstånd, nästan.. men men, man kan ju inte misslyckas jämt! 

Av storm - 5 februari 2010 22:45

Dags för en ny dust med Göteborg, först ett varv på Uppsala.. Eller kanske inte, det tåget var inställt, ja. Jag fick en massa andra tågförflyttningar under arbetsdagen så man hade int' tråkigt ändå.. Tror personalfördelningen måste ha ringt mig typ tjugo gånger om olika ändringar. I Hagalund roade dom sig med att ha strömlöst lite titt som tätt med resultatet att alla X2:or som inte stod "på post" avled, en i taget..

[denna X2:a, 2026, står antagligen kopplad till tågvärmeposten. Eller så gör hon inte det och har här redan dött och droppat strömavtagaren. En sak är dock säker, den har snart en svinkall förarhytt!]

2039 hette damen som skulle ta mig till Götet, hon hade en hel del fel och annat trasigt som det klagades på i FIS:en, dock var det nog mest bara det. Gnäll alltså. Dock var hon felvänd och jag fick köra från manövervagnen med alla tillhörande problem såsom avsaknaden av jobbiga ventilatorljud, utebliven kaffe-strof på förarbordet pga en fungerande korglutning och ett alldeles för lågt vindtjut från de takmoterade fläktgallerna som inte finns i denna ände. Sedan att hon hade en fungerande stereoanläggning plus en nästan total avsaknad av slirning med driven sist gjorde ju saken än mer jobbig. 

På linjen är det nog växel/signalfelens dag och mitt förråd av "tjugoettor" minskar i ungefär samma takt som dom ökande förseningsminuterna. Blir stående i H-burg i en kvart pga (vad jag lyckas tro/lista ut) ett A-skydd i Vretstorpstrakten som handlar om snöröjning. Jag gör ett försök att kortfattat förklara detta för mina resenärer, undrar om nån greppade.. 

I Töreboda får jag en "favorit i repris" när en bilist blinkar åt mig att blända av. Då tänder jag upp mitt helljus.. alltid lika kul det där, av nån märklig (barnslig) anledning.

X2:an håller ihop, vi anländer Götet en och en halv timme efter oturtabell. Jag får beröm från några resenärer om mina fina utrop (?) Ska nog skriva en bok om konsten att säga "jag vet inte".. 

Jag är rätt mosig efter nästan fem timmars körning och glömmer sedemera min telefon i tåghytten och går sedan till hotellet för lite lingondricka med en kollega.

Av storm - 3 februari 2010 18:10

Om det undras vad jag gjorde under den senaste klass II varningen kan jag lugna med att berätta om två saker. Det första blir en blankett som heter tjugoett, det andra blir två ord som i ett klassrum inte säger så mycket: "kontrollera växlarna"..

Igår körde jag en brödrost från Hgl till Lp via Cst och parkerade den lite på måfå på uppställningsspåren (mitt tåg fanns inte, enligt uppställningsplanen). Sedan roterade jag ett par timmar i sängen på Hotell Scandic, Linköping. Efter detta plockade jag en grottpåse från receptionen och begav mig ned till det nattåg som skulle upp till Cst. 

Det spenderades en mängd tid ute på olika snöslättar med orden "kontrollera växlarna" snurrande i skallen, bilden visar just ett sånt tillfälle i Åbytrakten (tror jag det var) vid fyratiden på natten morgonen.

Det sköna med nattåg (sova?) är nog glappet i tidtabellen ändå, jag var som mest en timme sen men rullade ändå in i Cst med endast trettio förseningsminuter.

Ute i Hagalund fortsatte växelkontrollemanget, ska man in på spår tolv så ska man.. Känns på något sätt värre att köra mot stopp i en växlingsdvärg än i en huvudsignal, av nån anledning.

Av storm - 2 februari 2010 10:00

Tillägget på tidigare beskrivna dag är som följer:

Tog emot mitt tåg på spår sju (skulle varit tio) vände via en växlingsmanöver över Nbt. Kom iväg från Cst med en timme och fyrtio minuters försening.. Tåget kom även med för-genomtänd modul samt allehanda trasiga artefakter.

Kom på mig själv med att dra streck bredvid alla driftsplatser som har plattform inför evakuering/utrymningen som jag tyckte mig kunde lukta i framtiden..

Efter Flempan nyser loket till så våldsamt att hela sträckan blir strömlös, fjärren ringde tillåmed för att säga prosit samt att be mig kolla att jag fortfarande hade tråd över skallen, vilket jag hade.. Strömlös i Malmsjö, ska bli min nästa bästsäller, tror jag.. han dendära Tåmm Hänks i huvudrollen..

..resett..

--

Spåret hade pajat i Skebokvarn vilket innebar enkelspår (vad är så enkelt med det?) och ännu mera såna där röda minutrar.

Min X2:a bromsar dåligt (även detta är märkligt   ) så jag får sätta ned mitt inmatade retardationsvärde en del, dock inte tillräckligt för att minska sth. Ringer driftstöd och meddelar dom att jag minsann måst använda min "skenbonus" på tjugofem påjnts för att få fortsätta blåsa tvåhundra..

I Finnerödja får jag dagens första nära-snöröjningskontraktörs-döds-upplevelse, missar en påkörning med kanske tjugo meter! I etthundrasjuttio kilometer i timmen!

--

Stod det inte en sån där Taurus kopplad till flisvagnar i Hr? Japp   najs!

I Norsesund har en X14 fått problem, tror den mer tekniska termen för detta är "den har pajat" som nån goo gubbe på fjärren utryckte det. Lägger till en kvart på min redan avsevärda försening..

Slutnota Cst-G: tilltänkt ankomsttid 1217, verklig sådan: 1538! Eller -201 som Tför uttryckte det..

 --

Det enda jag kan komma ihåg av hemresan är ett lokförarbeslut att stanna i Katrineholm eftersom vi återigen var rejält sena och flera resenärer hade missat alla möjligheter att hinna sina anslutningar. Jag fick inte tag på våran trafikledning men däremot fjärren som jag bad att lägga oss mot plattform. klart! Känns bra att kanske göra nån mindre mordbenägen glad idag iallafall..

Märkligt det där att man kan ha typ fyra timmars övertid på en arbetsdag! Inte alltför konstigt att man är heelt slut när man väl kommer hem..

Av storm - 1 februari 2010 08:56

Undrarns om mitt tåg kommer att avgå i tid?

Undrarns om jag kommer kunna köra in nån tid?

Hmm, den här dagen har börjat bra.. Jag illustrerar resterande arbetstid med roliga gubbar istället:

                                   


Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards