Storm -En tankedump

Alla inlägg under februari 2010

Av storm - 17 februari 2010 08:45

Gårdagens rivning i bilder:



Tack vare en rådig förare (nej, det var inte jag) så följde inga bärtrådar, slädar (det hänger en släde kanske trettio meter framför loket) alt betongfundament med i rivningen. Tråden byttes på en sträcka av kanske tjugo meter och det var allt (?)

Av storm - 16 februari 2010 22:17

Att ha en jourdag nuförtiden är exakt som den där F.Gump beskriver pralinasken, kan man säga..

Jag blev strax efter jag börjat nedskickad till Hagalund för att övervaka säkerheten runt det loket som rivit kontaktledningen på spår trettioett i norr.. Ett perfekt sätt att fördriva typ fyra timmar på, kul att se så många hindertavlor på samma (nåja) ställe. Strukton-killarna fick tillåmed kila iväg för att hämta lika många till för att spärra av resterande spår inför deras reparation.

Själva haveriet var märkligt, ingen trasig kolbana här inte. Såg mera ut som materialutmattning eller liknande. Banverksutredaren tog lite bilder, det gjorde jag med. Bara för att jag är en tönt mest.. 

Kontaktledningen blev jordad på båda sidor om brottet, jag kontrollerade att loket var korrekt jordat och nedbromsat, sedan körde jag upp en X40 till Cst för att återvända till solna för hämtning av reservloket till dess plats mellan L2 och Cst.

Dock sitter jag fortfarande på jobbet med tre minuter till arbetsdagens avslutande. Påhuggstelefonen kommer antagligen ringa om två..

Lägger in en bild på loket senare, kanske..

tjo!

Av storm - 15 februari 2010 23:45

Favorit i repris, Dalarna! Om man bortser från att jag fick tyfonera två unga damer som tänkte krypa under bommarna i Uppsala (gjorde ett förklarande utrop senare), dom sedvanliga blankett 22 och balisfelen så hände det just niente denna dag! Helt sjukt! Fan, det här kan man ju nästan vänja sig med!

Usch vad tråkigt jag har haft   

Tänkte beskriva dagen med lite bilder istället, dock ska vi ha lite musik först!

Denna artist har jag obsessat över nu i ett par veckor, jag får liksom aldrig nog: Regina Spektor!

Här kommer arbetsdagen.. var kommer bilderna ifrån?

(kameran?)




Och sedan en ytterligare favorit, även denna i repriserad form:


..vänta lite, måste lägga in denna också:

Man blir så lycklig när man hör den   

Av storm - 13 februari 2010 21:05

Jag har haft ett återfall!

Det var nog tjugo år sedan jag lyckades sparka beroendet, jag skäms att berätta det för frun.

Nuförtiden kan man beställa sina droger över internet, snabbt lätt och smidigt..

Jag är även, på gamla dar, tämligen kräsen. Bara det bästa och dyraste duger!

Beställde en hel påse här, bara så ni vet, ve mig.

Nu går det snabbt utför..



..kanske ska checka in på G.K.Christiansen kliniken i Danmark nu?

Av storm - 12 februari 2010 12:59

Noll-fem-trettiofem står man åter vid samma tågsätt som igår.

Jag har varit "ledig", tåget har körts hårt hela dagen o halva natten. Pga massiv isbildning har det inte gått att koppla tågvärme för nattens uppställning. Den är ställd på lokets spänning istället.. Varför gör detta mig brydd..?   

Av någon anledning är det den enda vagnen i hela tåget som har blockbromsar som har en dragen (hic) parkeringsbroms, undrar om detta är för att den är lättare att spetta eller liknande? Skivbromsvagnarna behöver man ju typ aldrig spetta..(?)   Sedan att skivbromsade vagnars P-bromsar är toksega på en bra dag, blockdito ska vi inte ens gå in på..  missar jag nåt här.. ?

Givetvis är det stört omöjligt att få loss denna broms, givetvis har båda boggierna massiva mängder såndär stenhård blåis och sedan var det ju det där med R4:an (bistron) och en broms som nu, givetvis, vägrar gå till istället!   

Jag ledsnar snabbt på den lugna, tänkande äppråutschen (även detta var ju en nyhet) och väljer ut några lämpliga vapen. Krälar in under block-vagnen där jag går lös på den där stora äckliga isglassen som för närvarande är min bromsrörelse med yxa och spett! 

En kvart senare är jag dyngsur och mörbultad alla fyra axlarnas bromsar trasiga loss och vi tittar nogrannare på varför våran rödbruna vagn inte lirar. Jag och min tågmästare slår våra kloka skallar ihop med slutresultatet huvudvärk och en avstängd broms istället(?).. Nånting med att ställa upp tåg med trycksatt styrventil över natten vid -20º C och felande alkoholförgasare, tror jag.. (jo, jag nödade ur luften och petade till styrventilen med yxan utan effekt. Iallafall önskad sådan)

Ny Sth 120 och typ trettifem minusminuter senare är vi på väg..

Det ångar en del om blockvagnens boggier när jag gör mina stopp, blir åter brydd.. Fjärren fångar dock inte upp något nivålarm så jag nöjer mig med att kliva bort för en handpåläggning när jag stannar för trafikutbyte lite då o då..

Min sista vagn får dock snabbt större hjulplattor på grund av den ökade belastningen på bromsarna så jag ringer fordonsledningen där jag uttrycker min skepsis angående tågets nästa avgång mot Falun. Dom håller med, dock vet jag inte om tåg tjugoett nu blev inställt eller ej eftersom jag sköt ut mig vid ankomsten Cst (-45 Min).

Jaja, Dalarna, vad säger man..

Av storm - 11 februari 2010 12:45

En Morasväng skulle det bli, strul blev det från start med en konstig post i sifo-listan bara sade "belägg" och just inget mer(?) på bistrovagnen.. Allting checkade ut o.k dock så vi åkte iväg kort efter avgångstiden norrut..

Växelfel i Borlänge gjorde röda siffror, dock inte speciellt många och ankomsten till Mora blev ganska prick-på. Dalarna..

I Tällberg fick jag med tyfonen lite försiktigt fösa undan en rådjurfamilj som campade på spåret, Dalarna ja...

--

Eftersom jag nu hade ungefär elva kvartstimmar plus en hel natt här i Mora så skämtade jag till det med att ta på mig min avlösande förares jacka och virrade iväg.. 

Jag besökte simhallen i typ fyra timmar för att få kroppen att matcha skallens trötthet vilket lyckades ganska bra     ..

Sedan middag och såna där Thailändska lingondrickor (jo dom dricker lingondricka även i Thailand)! Trodde med detta att jag borde ha förtur till lite sömn men ikke.. Sov nästan som skit, som oftast och även nu..

Men jag gillar Mora, riktigt najs ställe!   

Av storm - 8 februari 2010 12:36

Fan, är det "phone-calls-from-weird-people Day" idag eller?

Jag är L.E.D.I.G.  Ge upp, lägg ner, lägg av, lägg på!

(eller var det "phone-your-fav-weirdo Day kanske?)

grr!

Av storm - 7 februari 2010 22:00

Nyköping, det var länge sedan! Men först skulles det till Gävle med en tredelars X40. Denna enhet hade rackarns dålig gång och vaggade från sida till sida på rakspår. Har coradian ont i flänsen så har den.. 

Jag kom ihåg att stanna i Tierp och gjorde detta med nästan tio minuters försprång!  Fan va trevligt att vara tidig, borde göra det lite oftare.. 

Klev ut och gick runt lite på plattformen, fick lite konstiga blickar från ombordtjejen när jag gjorde lite armhävningar i ett försök att senarelägga en infarkt.. 

Ankom Gä tidigt, får reda på att eftersom vi har vagnsbrist så blir det ingen multning på Maxim och jag får åka tillbaka till Cst och sedan Nr med samma ensamma trea. Får dock inte stå kvar på spår två utan måste ned till (uppställningsbangården) Maxim iallafall för en tvåtimmars parkering. Banverkskillarna blir inte jätteglada över detta eftersom dom är i färd med snöröjningen där. Jag lovar dom att jag ska åka upp igen om en timme ungefär.. Vilket skulle visa sig vara en lögn eftersom fordonsledningen ville att jag skulle vända upp ett ankommande tåg med två enheter istället. Dessa två lider av denna lampa:

Wheel Slip and Slide kallas denna pryl för och jobbar för att hjulen inte blir fyrkantiga, ja bortsett från när den mest jävlas med ddu:n då.. Ny Sth 160. check.

Jag ankommer iallafall Cst till slut, rätt sen. Jag beslutar mig för att försöka återställa Wsp:n och virrar runt på och invid plattformen där tåget som jag parkat jämte U-tavlan på spår tolv står, i min jakt på rätt skåp och korrekt dvärgbrytare. Jag lyckas dock inte med detta (fråga inte..) och får fortsätta med samma Sth bort till Järna och en vänstersväng ned mot Hölö och Nyköpingsgrenen. Nånstans här skickar jag i mig en såndär energidrycks-shot jag köpt i Gävle i förhoppningen att jag ska piggna något. Jag är dock en så pass svår koffeinist att jag nog vaknar mer av den vidriga smaken än något tjur-urinextrakt (motsv.). Men flaskan var ball.

I Ålberga kliver en jätteälg ut framför tåget, hon travar rakt över spåren och kliver ned i det lilla diket precis bredvid. Allting går så långsamt trots att jag kommer farande i typ hundratio. Jag såg älgen väldigt sent (tack för den, Coradia fulex) och hann mest bara göra fågelholken innan hon klev ur rälen/vägen med stor grace! Nog för att jag ofta mest sitter o glor som en idiot, denna gång gjorde jag det med extra stuns! Idiotstirrandet alltså. Ingen energidryck kan matcha en nära-älgen-upplevelse! Ingen!

Mina två Coradior är nog inte överens, eller jo det kanske dom är men dock inte om samma saker och detta resulterar i ett nytt fel nånstansch var trettionde minut eller så.. Sån tur att fransmännen byggt in så många konstiga system att jag har några att ta av, typ.

Sen älskar jag dom små roliga kvittona man kan skriva ut, är det nån som spottar den sköna ANSI-grafiken? Ingen?

Jag ankommer Norrköping lite lagom regional-sent sådär och kliver bort till spår sju för att invänta en X2:a som jag tänkte passåka lite med. Alla tåg är sena, jag står på plattformen iförd SJ-kläder. Ajajaj..

Jag blir dock inte uppmärksammad förrän tåget ankommer , blir jag plötsligt påhoppad med en massa frågor som enkelt kunde förklaras med en blick på respektive biljett(?).. Jag missar antagligen nåt här eller så har man en bättre biljettläsarkarma när man har svarta kläder på sig med Sj-örnen broderad i pannan.. (?) Gjorde mitt bästa att förklara för dom stackarna som säkert fortfarande står där i Nr och väntar på nåt tåg.

Trött, åker hem, nolldag mañana..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards