Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

Jö:sses..

Av storm - 18 februari 2010 19:23

Nu vet jag varför det är bra att sova på samma hotell som piloter gör!

Då finns det minsann bäjjkån och skramlade ägg klockan fyra-o-växel nere i restaurangen!! mmmh... Jag har legat medvetslös sovit ganska bra, detta gjorde natten morgonen riktigt bra!!

Nere vid tåget försöker jag mig på en batteri-kontaktor-resett för att få med mig mina 33% av fallerad traktion. Detta genererar dock en kaskad av fallna dvärgbrytare (..mental bild) som jag får fort-boyard:a väck med stor möda. Men jag fick till slut med mig WSP:n igen, min saknade Tm och en sån där välvd skjutdörr! Dock pajade hälften av alla 220v-uttag i Z3 ("vagn" 2, logiskt franskt o bra) ? Dessa gick ej heller att greja, jag vågade/hann inte med ännu en resett.. Blir faktiskt inte klok på dessa fordon..   Men bortsett från körningen så är dom aldrig tråkiga   

När jag började rulla ut till plattformen tog dock Z3:ans Tm en regn-check ånyo och några mellandörrar beslöt sig för att unisont ge upp i protest.. jaja..

Strax efter Mjölby mötte en Junior Prospect från S.F.D upp och, ja gjorde det dom nu gör..

I Lp var det dags att byta fordon och eftersom jag var sen (återigen) så slapp jag spendera min rast i nån tråkig rastlokal då min X2:a låg precis bakom den X40 jag precis lämnat.

Fan korglutning är sjuukt najs!      (när den fungerar)


Även signalsystem är sjukt najs när det fungerar! Det gjorde det inte i Södertälje.

En omledning via Södertälje nedre och Östertälje fick det bli. Många tjugonånting blanketter blir det..

Plattformen i Söu är kort, kan man säga. Jag smög fram förbi U-tavlan en bit så att min första dörr precis platsade på plattformen, sedan fick driven hänga ut på andra sidan. Tror det blev ganska precist, det. Såg inga springande ombordare alt. viftande armar, brukar vara ett gott tecken..

fyrtiofem minuter sen in till Cst och mitt första APT-möte! Fick en rätt bra känsla efter mötet, pratade lite med chefen efteråt. Kool. Dock är man nu helt urladdad och behöver ställas på post för natten..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards