Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 31 december 2009

Så MÅNGA minuter för så LITE till INGEN NYTTA?

Av storm - 31 december 2009 18:45

Hotell Opera, ja.. Fint nere i foajén, misär på rummet. Spikmattan hade jag med mig, sömnen gick till nån annan.. Min avgångstid var vid tolvtiden så jag fick iallafall en kunglig frukost!

--

Tåget jag skulle ha verkade friskt (på papperet)bortsett från denna expertlagning:

Det enda jag saknar är lite silvertejp!  

 ..sedan gjorde jag ett täthetsprov. En mängd fel skvalpade runt i FIS, de flesta handlade om tryckluft och olika slangbrott hit o dit.

Jag resettade manövervagnsdatorn, omaktiverade och jucksade lite med nöddriftbromsen. Efter detta fungerade allt som en (mar)dröm igen!

--

I Jonsered går en kille mitt i mötande spår! Han vinkar glatt medans jag halvt panikbromsar och tyfoniserar! Dock håller sig personen på spåret till höger tills jag passerat , jag ringer ändå och förvarnar fjärren.

Växelfel i Alingsås gör att jag dels blir sen och dels att jag får en liten excursion-des-commutateurs-de-rail, najs  

När jag börjar komma upp i fart börjar även modul 1 spöka med tillägget "lågt luftflöde motor 1" ..

Efter ett möte med en annan X2:a klagar motor 1 på "igensatt filter" och jag drar på "hel ventilation" för att minska lite på astman..

Någon har kört på en älg i Gårdsjö. Eller "kört på" var nog en underdrift, tror jag.. Älg-jäveln hade tammiflu exploderat! Och vad hade den käkat, undrade jag..

Hann inte fundera så mycket mer på detta eftersom jag fick en favorit-i-repris: "4H" och sedan var det dags för att köra högerspår pga något som jag inte orkade att ringa o fråga om.

I Hallsberg blir det ytteligare en "4H" och sedan var det dags för vänsterspåret igen. Fjärren lyckas rota fram den långsammaste växeln i driftsområdet som jag direkt får seriösa problem att bromsa inför..

Efter H släpper både de röda signalerna och dom infernaliska "4H", tror tillåmed vädret blev bättre och jag börjar nu plocka lite tid. hade det inte varit för ett balisfel i flempan hade jag nog varit i tid till Cst, nu blev det tre minuter efter tidtabellen. Ett riktigt bra resultat för en sån här dag, måste sägas!

Körde om en annan X2:a i avforneringen och slogs med densamma i toatömningen för att sedan vinna till upställningen med en vagnslängd..

Är det inte märkligt att man kan slita i tre timmar för att köra in tio minuter för att bli stående i tjugofem i väntan på att nån ska koppla en slang? Grr, muppmuppmupp..

Gott nytt!

 
 
Ingen bild

Axel

4 januari 2010 21:49

Det verkar vara gott om luft i tidtabellen, när ni hinner fäppla med datorn och annan teknik, men ändå komma i tid till ändstationen.

 
storm

storm

5 januari 2010 22:00

Dessvärre är all "luft" som du pratar om oftast en rast eller liknande som försvinner.. X2-tidtabellen är nog den svåraste att pricka, tror jag.. Det räcker med lite slir alt. motvind så är man fem sen.. Det är nog därför jag alltid blir så glad att endast vara fem sen efter tre timmars slit..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mr Bo

6 januari 2010 14:50

Så en rulle Gaffa-tejp ingår inte i förarutrustningen?

 
storm

storm

6 januari 2010 23:35

tror vi har en rulle s.k klottertejp nånstansch..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards