Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 1 december 2009

Avbytarbänk.

Av storm - 1 december 2009 16:14

Fan, jag är ledig idag igen. Är jag någonsin på jobbet? Jag har haft "skubben" (nån sorts dag-kommendering där man aldrig så noga vet vad som händer dagen efter) i ett år nu och min abetstid har nog överstigit vad den borde, så jag har ett par veckor "över" i min timbank.. (?)

Så fort det är en övertalighet så ringer dom och frågar om jag kan tänka mig en bärs på avbytarbänk.. Som jag sällan tackar nej till, det är ju trots allt jag som jobbat alla dessa övertimmar..

Höll på å bli en tredagarsledighet så här mitt på veckan om inte Bombardier hade behövt mina tjänster imorgon med ett sånt där raket-X2-tåg-testkörning!

Ska förbereda fin-kameran för lite nördbilder av en driv-manövervagn - testkörning!   (modulfrånslag-kontaktledningsriv-genomtändnings-nödbroms - skoj)

Kommer inte ihåg när jag senast körde 2017 men numret känns bekant(?)

Så håll koll vid Västerås med omnejd imorgon vid tidig lunchtid så kanske du får syn på en märklig X2:a (om det inte blir inställt..) Fan det enda som saknas är en bistrovagn så kaffecirkulationen kan hållas hyffsat blodfri! kan tillåmed nöja mig med en förstaklassvagn med ett par termosar. Eller skit i det, ge mig termosarna! Eller kanske en kastrull med bläck på kokplattan (förbannade K-maskiner)!

Ska nog försöka vara där lite tidigare så jag kan kolla om den där snygga Rd:n finns kvar.. 


Syns på linjen!   

 
 
Ingen bild

Godsskada

1 december 2009 17:40

Så då kommer man att få se din nuna & kärra på fina utvikningsbilder i vartenda tåg-tok-forum i landet i morgon? Kanske dags att du sätter på dig din finaste varsel-jockstrap? :-P

Vad gäller Rd:n borde den stå kvar i Västerås -jag har inte hört något om att den skulle ha kommit ut från Bombardier för testkörningar ännu. Däremot börjar det bli dags att hålla utkik efter nyrenoverade diesellok -fyra stycken till är på gång upp från Danmark för att användas till utbildning och litet mer provkörningar, men Td har nu fått sitt typgodkännande från Transportstyrelsen i alla fall.

/Godsskada

 
storm

storm

2 december 2009 20:03

Tror det är försent, tyvärr. Jag brukar dock undvika framsidan på kameran för det mesta..

Hörde lite snack angående dessa dieslar, dom är inte färdigskruvade ännu tydligen..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards