Storm -En tankedump

Alla inlägg under september 2009

Av storm - 9 september 2009 17:44

Gick ned och pantade burkarna, köpte ingredienser till pizzan som jag tänkte överraska frun med..

Som vanligt är jag inte-leggens-kvot-gråsugga när jag är i just den där ICA-butiken och det tar fårävver att hitta alla ingredienser..

När jag lämnat butiken kommer jag på att pantkvittot nog minsann blev kvar i botten på korgen när jag satte den i traven.. Fan denna ekorre skulle inte överleva vintern med så många nöt-gömmor glömda vid det här laget.. jaja, nån får väl en tjorton-kronors-femtio-öres sörprajs om en stund..

Äh, jag har öl kvar i kylen så det finns även fler pantburkar att öva på..

näh, idag pizza, imorgon Jourdag!! FTW!

Av storm - 8 september 2009 16:48

Facit sade att jag endast fick en timme och fyrtio minuters sängtid varav kanske en och en halv spenderades medvedslös. Vaknade i exakt samma liggställning som jag däckade och kände mig inte ett dugg pigg, konstigt nog(?)

Kostade på mig en morgon(natt)dusch sedan hämtade jag min grottpåse och snubblade ned till samma tågsätt som jag haft upp, 3313. Den stod kvar och var lika grå som igår, den hade även samma höjd och längd som sagd dag. När man är så här trött är det bäst att vara helt säker, även på såna här saker!

 

Sedan lämnade jag Falun från det håll jag kommit, två timmar tidigare. Kändes konstigt att åka mot Stockholm åt, så att säga, fel håll!

Bajskaffet sinar i jämnhöjd med Korsnäs och jag funderar allvarligt på att backa tillbaka för lite påfyllning. Hade en misstanke redan från hotellet att deras pappmuggar var ett vansinne ifrån fruktansvärd underdimension!(?) Jag kör nästan hela sträckan bort till Gävle med öppen hyttdörr så jag kan kyla min svårt sömndepraverade lekamen till välgång och hälsa igen.

--

Jag slipper en hel hög med tidtabelltekniska stopp efter vägen (tågmöten, motsv.) och är tio minuter tidig in och förbi Gävle!

Tierp passeras i hundrasjuttiofem samt femton minuter innan min tidtabell! Efter det började det hela bli lite löjligt..

Hade inte ATC gnällt om en massa "0P" så hade notan för Uppsala varit trettio minuter ovanför och bortom tabell-of-tid.. nu fällde jag ut landningställen runt tjugo minuter tidig.

--

Går ut på plattformen vid spår sju för att bättra på mitt morgon-hutter jag samlat på mig hela morgonen, lyckas ganska bra med detta eftersom vi står där och inväntar avgångstiden ganska hmm länge ja..

Rullar in i Cst nånstansch mellan fem och tio minuter innan då jag skulle varit där, skrattar lite åt växlaren som antagligen inte kollat sina listor nyligen utan väntar på att jag ska visa honom min tågvärmenyckel så han kan koppla (skruva)loss min zäta-femma från resterande kort-kopplade-tågsätt för en rundgång av denna.. (?) Jaja, alla kan väl inte vara lika pigga och alerta som jag! ..vänta nu..(?)

Blir avlöst och sätter mig på tunnelbanan för att åka till mitt nya hem. Det är nåt perverst med att njuta av att sitta och åka hem strax innan alla andra är på väg till sina jobb..

Av storm - 7 september 2009 23:45

Trots egen postlåda, jobblur och jobbmejl så är det apan som drar i spaken som får reda på allt sist (läs kapitlet "inte alls").. Jag är några minuter tidig in till cst (ajajaj.. ) men lyckas inte få ut någon körplan ur datasystemet.. (?) Fram med telefonen och en till session i den långdragna serien "telefonjakten".

efter en tjugo-ish minuter har jag lyckats skrapa ihop tillräckligt med information för att få ut en korrekt körplan. Eller njahepp, det fick jag visst inte ändå och plockar fram andra telefonnummer..

Mitt i allt detta ringer en annan förare som har chico-tjänst för att fråga om jag vill ha hjälp att slå isär mina enheter(?)..

Jag meddelar honom min totala eftersatthet på dels information och nu även tid, men att det låter bra(?)

Jag vet inte hur jag ska klara mig utan den där malande telefonlåten när jag till slut måste lägga på.. Och sen den där sexiga rösten som meddelar vilken plats i kön jag har, ooh..

--

När jag väl kommer ned för att lösa av den förare f.n är innehavare av kvällens fordon är jag sen. ajajaj.. Förklarar det hela för en inte-så-värst imponerad kollega.

 

[Bild från vakuumtömningen, en X2-manövervagn t.h.]

--

 

Får hjälp att dela på mina två X40-treor och inser när jag tittar igenom mina papper att jag nog lämnat kvar några vid datorn uppe på Cst (papper alltså, inte brödrostar)! Gah!

Ilar upp till plastkontrollen och plockar ut ytterligare en kopia på den ganska gedigna körplanen..

När tiden är inne är även jag det (?) och jag rullar med X40 3313 upp till spår tre på Cst (?)

Eftersom spår tre är generellt det spår som Uppsalapendeln använder har jag problem att lyckas ta mig till motsatt ände av tåget p.g.a frågvisa resenärer. Sedan gjorde faktumet att DDU:n inte hade ett lämpligt tågnummer för information och utrop inte saken speciellt ljusare.. Funderar på att göra ett högtalarutrop men kommer på mig med att vara osäker på vars ersättningsbussarna gick ifrån eftersom vi inte åker den vanliga vägen til Falun.

Alla kommer til slut till rätta och vi rullar mot Uppsala. Eftersom vi har med oss Uppsalapendlare så stannar vi även i Knivsta. Dock inte i Märsta I och med att vi tar Arlandabanan-svängen.

Efter Uppsala blir jag omkörd av ett posttåg och min fortsatta sth-200-framfart blir rikt kantad av "0P" som jag kör in tämligen kvickt så fort jag får blinka för omkörning..

Kändes knasigt att vara ett "GMFT" i Gävle, men jag rullar igenom utan att stanna. Saktar in så jag kan ratta om telefonen bara.

 

I "Ryggen" får jag det tågmötet som jag slapp vid Kungsgården, mitt ute i en rejält tilltagen och mörk granskog.

Ankommer falun, ställer av tåget och tar mig till hotellet för min tvåtimmars nattvila, mmhh..

Av storm - 6 september 2009 21:46

Det gäller att passa på att vara sjuk när man är ledig!

Och det blev jag.. 

Gav mig dock fan på att röra runt lite i flyttröran ändå, så på endast tre timmar hade jag skruvat upp hatthyllan!!(?) Jag har ju inte nöjt mig med en fabrikstillverkad dito utan byggde en själv, som även tar ap-länge att applicera mot vägg..

Nu är det söndag och jag mår arbetsmässigt mycket bra igen, lagom till ytterligare en överliggning som denna gång blir i Falun.. men det är ett fint hotell där, så mina två-och-en-halv timmes goda sömn plus tre-nånting-timmars sängsnurrande kommer sitta som ett lungödem ungefär..

Sedan blir det antagligen mitt favvofordon också, dö ål tajm kantarell: äxs-dörrty!!

men ja ä int' bitter..

:)


Av storm - 4 september 2009 22:36

Jag får inte en blund på hela natten, min vana trogen. Däremot svimmar jag nångång vid tolv-halv ett - tiden och är medvetslös-ish fram till tre-fyrtio då min lilla plastpidutt börjar pluppa o plinga..

Det är ett ypperligt väder och jag jag känner mig extremt taggad!

--

 --

 --

 Lagom till avgång har hårtorksmiljön i hytten torkat upp min jacka, torkat ur mina skor och dehydrerat min hud. Wow!

Bortsett från halka och ett balisfel så hände det ingenting fram till Gävle, tror jag hade fyra fem resenärer med mig totalt..

Har en kort rast i den lilla skrubben som finns invid spår ett. 

Den X2:a som jag ska ha till Cst kommer in flera minuter tidig, har tydligen gått som en dröm hela morgonen och får balisfel direkt när jag sätter min fot ombord..

Håller som bäst på med mitt retardationsprov när jag får en "4h" -indikation i ATC varav jag istället fullbromsar med följden att hela tåget nu mest slirar! Indikationen försvinner nästan lika fort som den dök upp och plankorsningen som det handlade om var mycket riktigt i kontroll vid min passage. 

I Orrskog var det dags för lite motspårskörning, omkörningsdags. Vid infartssignalen till Tierp stod det T44-drivna godståg som visslade förbi Gävle vid niotiden och väntade. Vilken skillnad i fäste det kan vara på Upp och nedspår! trodde jag skulle åka en bra bit på motspår så jag gjorde mitt bästa att komma upp i fart igen efter hundraväxeln, dock utan vidare framgång.. eller ja fram gick det ju.. men gången var ju sisådär med driven först i färdriktningen, lätt skålade hjulbanor och blötan..

Är inte van vid att vissla förbi alla pendelstationer i tvåhundra heller! I bilvärlden är det en skillad på jävligt höga böter och skaka galler skitlänge. I tågvärlden endast fyra flippar på ett tumhjul..

Men fram till Hagalund kom den, fickparkerad lite väl otäckt nära den som redan stod där blev den också!

--

Ytterligare en kort rast senare är jag på väg upp till Cst med ett Loktåg. Jag är se-i-kors trött ungefär nu och rör ihop det för ombordarna på Östersundståget när jag tror mig sitta på deras lok. Inte kommer jag väl ihåg att Torsdag är hoppa-bock dagen på Cst.. 

Somna-tokslut-i-en-filt låter som kvällen melodi, faktiskt..

Av storm - 3 september 2009 23:39

Kom på att halva renoveringen var klar och jag numera ska gå in i Cst-lokalerna via Klarabergsgatan 49..

Men hoppsan vad dom har skruvat på de förut ganska trötta lokalerna!

Det såg ut som ett ganska ordinärt kontorslandskap som blivit bredsidat av en "marbadal!!" alt. "Ikeeeyaaaaa!!" - skrikande vettvilling i en Mio-lastbil, eller tre. Påminde lite om våning två på Kampradland i Knugens kurva, fast fint.. på nåt sätt..

Jag började med att gå vilse, så klart. Tog mig tio minuter att försöka leta fram mitt skåp eftersom jag misstänkte att pappersskredet dragit förbi där nyligen.

--

Vänder upp en X40 via bajset och spår tio i Hagalund. Lagom när jag lämnat depån får DDU:n spatt och insisterar på att varannan dörr precis fallit av(alt. blivit sprayad med röd färg(?)). Fick aldrig veta vad tåget skulle heta från centralen så jag möts av en mängd skeptiska människor när jag ankommer spår elva. Vilka inte blir särskilt mycket gladare när jag startar om DDU-datorn så den kan hålla med mig om att alla dörrar minsann fungerar finfint.. Sen lämnar jag ifrån mig tåget och köper en sån där "ha det på ditt sätt" - flottburgare, beger mig tillbaka till vårat konstverk till rastlokal.

--

Min Ljusdalsgråsugga står på spår nitton(?) och väntar på mig när jag kommer ned till plattformen, verkar fungera..

En resenärsprospect frågar vad det kostar att åka med till Gävle. Jag har ingen aning.. (?) Just såna här situationer känner man sig extra klipsk, man jobbar med det men har inte en blek om själva priset! Jag gissade mellan tummen o pekfingret precis lagom till ombordarens entré till en dementi och korrigering. Jag har tydligen rätt korta pekfingrar nuförtiden..(?)

Körningen däremot gick fint, även i Uppsala, och jag ankommer vårat första Tidtabelltekniska stopp tämligen tidigt (Tågmöte..)

Där vi blir omkörda av en X2:a mot Östersund(eller var det Härnta?)

Tierp hade inte förändrats, fick en tår i ögat när jag återupplevde ett gammalt kärt balisfel i utfarten..

Skutskär luktar fortfarande som ett mellanting av lärkspyor och surströmming, här kommer "tunnelpassage"-knappen väl till pass:)

I Gävle har nåt X-tåg pajat(motsvarande) så min ombordare släpper ombord dess passagerare trots att dom endast har biljett på ett konkurrerande bolag. Han är snäll.

I Ockelbo får jag syn på denna:

Nån som har en anung vad det är för något? Istället för en uppånedvänd jättegalge på taket så hade den nån sorts skorsten och lät lite som en buss(?) Vedeldad?

 Nytt tågmöte, denna gång i Karsjö

 Föraren på det tåget vinkade glatt till min kamera:)

Får ytterligare balis-balur och radar upp tre förseningsminuter fram till Ljusdal och kolspåret där jag tjudrar -suggan för denna dags äventyr.

 

---

Hittar ett fik som säljer mig en liten ledsen ostfralla som sedan ligger och frestar mig på bordet bredvid teven i stadshotellet en kort stund före jag ger upp mina försök att motstå den.. 

Av storm - 2 september 2009 21:18

Ett par till dagar med kartångest övarstökade.. hmm..

Fick diskmaskinen installerad och resterande öl i kylen decimerad, bra där..

Imorgon ska det köras X40 till Stadshotellet i Ljusdal där jag ska spendera natten, min X40-trea får vackert stå o skämmas på kolspåret.

Hur var det nu, avställd på spänning eller helt nedtagen.. (?) Finns det något mer o-klättringsbart tåg än en brödrost? Eller, pja, spindelmannen fixar väl det där lätt som en plätt.. Men han bryr sig kanske mindre om sexton kilovolt å andra sidan..

Har varit borta från jobbet en vecka och har svår abstinens.. Tåg-abstinens that is.. tar med mig fin-kameran:)

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards