Storm -En tankedump

Alla inlägg under augusti 2009

Av storm - 10 augusti 2009 13:24

Dagens upplägg var en till sån där tråkig go-fetch-dag..

Sen plötsligt förändras det helt när denna råkade rulla in på Cst:

Den är nämligen utrustad med en sån här:  (originaldammet från renoveringen vid krigsslutet är fortfarande kvar..)

som ser ut så här på lite håll:

När denna transport blev klar hade jag ett ytterligare tåg att få ned till Hagalund. Löste av föraren på spår tre, fick klart från ombordarna och gick till tågets numera snart främre ände. Aktiverade, begärde tågväg och gjorde ett till utrop i denna stil samt körde iväg..

När jag står nere i "vakuum"(fin titel va?) ser jag i min backspegel hur det ploppar ut ett huvud ur ett vagnsfönster som tittar sig förvirrat omkring..

Jag gör ett till utrop där jag ber ev. fripassagerare att inte kliva av i bajset utan följa med till uppställningspåret istället. När jag parkerat kommer två personer fram och undrar vars dom har hamnat, den ena är från Berlin ska tilläggas. Inte konstigt att mitt utrop inte förståddes, hmm.. tänkte inte på det.. borde tänkt på det.. slarv.. Kvinnan var dock svensk men sade sig inte ha hört mitt utrop..

Båda får följa med i min taxi tillbaka till Cst där jag visar dom på korrekt tåg osv.. Den tyske mannen var dock förtjust och undrade vad stället han precis varit på hette, jag förklarade..  han upprepade "häggallännd", med ett leende, han fick en tumme-upp från mig och ett till leende. 

 Perfekt grej att hända när man är på semester, så länge man inte var på väg till Arlanda.. :)

Av storm - 9 augusti 2009 23:40

Jodå, lördagen innehöll visst ett kartongrejs av viss rang.. Allt blev extra schpännande när flyttbilen krockade, dock utan personskador..

Alla blev mäkta imponerade av min energi när jag sprang upp och ned med kartonger och möbler. Jag förklarade att jag inte alls är så duktig utan att jag egentligen är väldigt lat och bara vill bli klar s.f.s.m ffs..

Söndagens hela graj handlade om Media Markt och en ny dslr till frun, vilket det blev. En kanoon plus en röd väska..

Av storm - 7 augusti 2009 15:49

Sov som en knug och vaknade typ utvilad!

Snubblade ned till tåget och fick hjälp med klargöring och bromsprov av ombordaren som dök upp något senare.

Allt funkade finfint, tillåmed kaffebryggaren!

I tunnelbanan brukade vi säga att tågen inte går på elektricitet utan på dispens! SJ:s tåg går inte heller på elekticitet, dom går på kaffe!

 --

I Väse fick jag se en räv-valp springa bredvid tåget en liten bit, sånt piggar upp!

Jag hade P1 på radion och fick mig lite "tankar för dagen", denna gång med Christina Claesson som pratade om tandställningar och snatterier(?)

Fick en liten tår i ögat när jag tänkte tillbaka på mitt förra jobb där jag hade en liten tradition att invid stoppbocken i slutet på Nockebybanan i Alvik, avlyssna denna programpunkt varje dag..

--

 Dimma.. här en plankorsning i Väsetrakterna..

Och här i Ölmetrakten..

--

Kom till Cst en minut innan tidtabellen, körde vidare tåget till Norraban för lite avfournering. Som var sen då istället.. Han blev dock glad att jag hade öppnat dörrar och dragit fram alla cartsen.

När jag kommer fram till uppställningspåret är det ingen som väntar på att hänga av loket, ej heller att lägga växlar. Jag lämnar således tåget aktiverat och beger mig mot pendeltåget efter en liten stunds väntan..

Eftersom klockan endast är vid elvatiden så kliver jag av vid Karlberg för en utförlig promenad hem..

I helgen är det FP-dagar två och på ena väntar ett sånt där härligt kartongrally, whooo..


Förresten, svaret på gårdagens fråga är: minst tre, ifall någon chickar ur!! trumvirvel samt ridå..

Av storm - 6 augusti 2009 23:29

Dagens tur till Karlstad börjar med en märklig taxiresa ned till Hagalund där jag tydligen ska göra en funktionskontroll av ett tåg och sedan åka pass tillbaka till Cst(?)

Gjorde detta tillsammans med den föraren som skulle ha tåget samt ytterligare en lokförare som skulle passåka till Cst, alltsammans kändes mycket kostnadseffektivt.


Hur många lokförare behövs för att skruva i en lampa, frågar du?


Jag har flertalet liknande snuttar under första delan av arbetsdagen samtidigt som telefonen börjar ta emot sms om lokskador på tåg både här o där, alla på den sträckan som jag var planerad att köra lite senare.. hmm..

Den sista funktionskontrollen jag gör är även det tåg jag ska köra till Ks, sedan lämnar jag Hgl för denna dag.

En Rc6 och typ fem blockbromsade vagnar. 

Den ena lokskadan hann komma bort innan jag kom körande, den andra var ingen lokskada alls utan en <dåligt tågskämt>drivskada!!(X2)</dåligt tågskämt>

Den stod strax efter infarten till driftplats Björnlunda och genererade en mängd blinkande gröna och röda signaler..


I Karlstad ska det parkeras på spår sex. I min iver att få tag på fjärren för att få tillstånd att sätta igång växlingen missar jag "lodrätt" i dvärgen framför och när jag väl får tag på fjärreriet svarar en, nu aningens stressad, man att "du har haft lodrätt nu ett tag faktiskt" ..

En rundgång med lok, kast med litet växelklot samt en sån där brandslangstjock tågvärmekabel senare är jag och ombordaren på väg till en middagsbuffé och ännu senare till hotellet..

Sjysst, detta hotell har AC på rummen! kool:)

Av storm - 5 augusti 2009 11:08

Det är något märkligt med det här jobbet. Jag tar en promenad till jobbet vid tretiden på morgonen, ungefär så här ser det ut då nere vid kajen:

Knappt en människa ute, det är svalt, tyst och skönt..

Trots att jag är snortrött är jag på yppeligt humör när jag anländer Cst och påbörjar min arbetsdag.

Ska ta ett tjänstetåg(tomtåg) till Uppsala och därefter köra med resenärer tillbaka, sedan ett par transporter till Hagalund och det är hela dagens arbete. Har haft så långa dagar den senaste månaden, det känns konstigt att få sluta jobbet vid tiotiden..

Dimman låg tät vid Märstatrakten, så här såg det ut vid golfbanorna i Brista:

Dimman gjorde även att det var halt på rälarna, jag blev någon minut sen tillbaka till Cst. 

Det sista tjänstetåget jag hade tillbaka till Hgl insisterade folk att kliva ombord på i hopp om att få åka med till Uppsala. Mina högtalarutrop gick i stilen: "Detta tåg går alldeles strax mot Hagalundsdepån där du kan få vara med om en bajstömning i våran härliga bajstömningsanläggning. Eller så kan du få ta del av en spännande lokavhängning på något av våra fina uppställningsspår. Om du vill till Uppsala kan du byta här, annars är du självklart välkommen att följa med till Hagalund. Mot Hagalund, tag plats."

Det märkliga var att alla klev av.. (?)

Klockan är nu strax efter elva och jag ska försöka sova lite..

Av storm - 4 augusti 2009 14:24

Wow, första lediga mitt-i-veckan-dag som jag inte spenderar sovandes på mkt. länge!

En promenad till den dära skobutiken med det tyskklingande namnet och ett inköp av nån sorts svart-matta mackor. Jag fått gnäll från chefshåll när jag haft ett par gula gympisar på mig när jag jobbat eftersom mina svarta dito pajat. Jag har inte ens orkat gå utanför dörren knappt en enda gång på ledig tid pga den senaste månadens arbetstider.. men nu har jag ett par sprojtans storlek förrtisäx!

Imorgon blir det snortidigt och Uppsala..

Av storm - 3 augusti 2009 22:04

Check-in, Check-out.. Hela dagen..

Det som gjorde denna dag riktigt minnesvärd var det faktum att Arne Spennare (fråga loföraren i kupé-tidningen) även tjänstgjorde som chico-person. Eftersom det var rätt lite att göra så tillbringades den mesta tiden i fikarummet, snackandes. Ja jävlar va det pratades, timmar i sträck! Vi tog lunch, då kunde man inte prata lika mycket eftersom maten konkurrerade om plats med orden(tror dock att orden vann till slut).

Jag blir alltid så glad när jag träffar på någon från det gamla gardet, man får sig ett par berättelser från den gamla onda tiden innehållandes konstiga diesellok och riktiga gam-gubb-original som kommer till jobbet tre timmar för tidigt bara för att kunna smörja upp bärlänkar och buffertar..

Samt hur man kör ifrån polisen med en gammal dodge pick-up..

När jag klargjort två tåg och ungefär nio timmar passerat, kom en vän och hämtade mig i en gammal trött SL-skåpbil och den civila delen av dagens verksamhet som handlade om en del bil-förflyttningar, kaffe och glass(?), började. Jag fortfarande iförd en växlarfrack av senaste snitt.. eller var det första(definitivt inte det sista)?

Av storm - 2 augusti 2009 21:55

Lyxjobb! Plockade ut 2030 ur Hgl och skulle ha varit i tid om jag inte hade blivit bortglömd av platskontrollen..

Den gick som en dröm, hade bara ett felaktigt ärvärde som enda grej i FISen, wow!

Var tidig in i Norrköping, trots hastighetsnedsättningen i Smt!

Var även sjukt tidig in i Lp och fick en god stund på mig att äta lunch innan nästa etapp skulle påbörjas. Träffade på en kumpan vid uppställningsspåren som höll på att flytta runt ett par fordon, något förvirrat..

X40 tilbaka till Cst. Via Nyköping. Det var fan inte igår det.

Kom ihåg att stänga av elbromsen och även att man inte fick använda snöbroms längre. Skön körning sådär lagom fort, typ hundratio-hundratrettio..

Var lite sådär klädsamt sen in på de flesta stationer och rullade in i Hgl något tidig. Ställverket glömde bort mig denna gång och efter ett telefonsamtal fick jag även gå mot stopp i en dvärgsignal pga något fel nånstansch..

Rullade in i hallen och ställde av den på spår tio. 


Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards