Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

Nystart och Nytändning!? Nja Omstart efter Genomtändning..

Av storm - 20 augusti 2009 15:16

Dagens jobb är en X2-mult (två X2:or som är ihopkopplade) som ska till Malmö varav jag endast tar den till Linköping!

Upprymd och exalterad (nåja..) tar jag mig ned lite tidigt till det tilltänkta spåret!

Jag är och har nog alltid varit som en liten hundvalp, vissa saker lär jag mig aldrig.. (om jag får syn på nåt kul/gott finns viss risk att jag rusar rakt in i en betongvägg, mina vänner vet detta alltför väl)

Ett) Det är ingen mult, det blev visst ändrat..

två) varför är jag tidig? Det brukar alltid sluta illa..


Första misstanken får jag när jag, efter jag konstaterat att det är alldeles för få vagnar för att få kallas en mult(suck), ser att frontbelysningen är släckt men strömavtagaren är uppe(?). Fordonet är "på spänning" och det lyser i förarhytten och ett par vestibuldörrar är öppna med deras "utvändiga gul" synliga.. (?) Märkligt.. om hytten hade varit avaktiverad hade den änden visat blinkande röd slutsignal.. hmm..

Jag bordar det som ska bli ledande hytt och det är kokande varmt i maskinrummet (man får gå en liten bit genom das boot även i en X2).

Den lilla lampan som ska visa på att det är fel på något blinkar frenetiskt, påkallar uppmärksamhet..

Efter kanske tre separata batteri-kontaktor-resettar och tvångskörning av ventilatorerna på "hel ventilation" (endast dom fläktarna har mer effekt än en pigg bilmotor på fullvarv, typ) plus andra tjuvknep, vill damen röra på sig lite och vi tar oss mot Nbt och beman/kvinnning/bematning..

Är ute vid Cst spår elva(tror jag) i god tid (märkligt koncept det där)och är precis på väg ut på plattformen för att ev. prata med någon nyfiken resenär när..

.. Det säger ka-boom från maskinrummet!


 Huvudbrytaren bryter strömmen, en flod med felmeddelanden rinner runt i Fel-Indikerings-Systemet. FISen spottar sedan ut detta:

 ..nähä(?) hmm.. en kort stund sitter jag bara som ett dörrstopp och stirrar växelvis på den ilsket blinkande "Linjespänning"-lampan och FISen..

Samlar mig, trycker i brytaren igen och går ut i maskinrummet för att frånskilja det som är kvar av modul 2. Ringer driftstöd, kan inte låta bli att skratta i telefonen när jag berättar att jag står på Centralen med ett fullsatt tåg fullbemannat och -matat och jag måste ev. utrymma..

Jag måste ha fått en chock av den oväntade knallen precis bakom ryggen, har fortfarande svårt med plötsliga ljud efter min bataljon i Bosnien för femton år sedan nu.. (bajs, är det så länge sedan?!)

Jag levererar lite felkoder och avlästa styrkort, sedan kommer vi fram till att tåget kommer klara sig på ena modulen eftersom det är en femvagnars.. hade det varit en sexvagnars så hade backen vid Norrköping blivit svår utan pålok..

När jag rullar, fortfarande precis på tidtabellen mind you, ser FISen ut såhär:

 Jag tänker stilla:"once more unto the breach, my dear friends.." och ser fram emot en sån där skön spontanevakuering i Sparreholm efter fyra timmar med avslagen AC samt den efterföljande avslappnande halvmilen makadampromenad..

Men vi passerar Sparreholm i ganska god hastighet.. phew, har mardrömmar om det stället av nån anledning..

Först ringer fjärren och ber mig kolla av spåret efter Älg-Moousse-aka efter nån påkörning som skulle skett tidigare, precis efter ringer driftstöd och vill ha mer uppgifter på genomtändningen. Eftersom jag nu bara har en modul så har elbromsen blivit frånkopplad vilket innebär inget mer av den där goa farthållaren eller så..

Ett öga på den eventuella älg-kandidaten, ett öga på mina anteckningar angående modulraset. resterande procent av mitt medvetande försöker fylla telefonsamtalet med mer än bara enstaka vokaler(nånstans här kommer min fru skratta och säga nåt i stil med "så låter du jämt") samt även, sist men störst: framföra tåget på ett säkert och tågmässigt najs sätt..

Man kan ju undra varför, så ofta, allt händer jämt och samtidigt, hela tiden!(?)

Såg inget kadaver, avslutade samtalet, körde vidare..

Ringde min avlösare och delgav honom alla nya trevliga fel X2-2016 dragit på sig, en kort stund senare är jag framme i Linköping. Endast sex minuter efter tidtabell(?)!!

--

På min rast ringer förvirringen och säger till mig att mitt nästa tåg inte endast ska vändas i Karlberg utan ska nu hela vägen ned till Hagalund istället. Pja det var väl alldeles för tidigt att bara åka hem efter jobbet eller hur?

 [edit] Glömde beskriva vad som hände på hemresan juh! hmm... vad hände då.. inte.ett.någe Tåget gick som på droger och jag var sjukt (friskt?)tidig till Cst bara för att vänta tre gånger så lång tid i Nbt på den sena avfourneringskillen, var till slut ändå sen ned till Hgl.. vad.ska.man.göra.punGt.Nu [/edit]

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards