Storm -En tankedump

Alla inlägg under juli 2009

Av storm - 13 juli 2009 23:55

Dagens Blg-tur kan enklast kännetecknas som Balisfelens dag, fick så många balisfel på väg till Borlänge att ATC till slut försatte tåget i nödbroms. På vägen tillbaka från Blg ringde fjärren och skulle orderge mig om samma balisfel som jag rapporterat på vägen upp, tog snabbt slut på blanketter..

Bortsett från att jag spenderade två timmar på en parkbänk i Blg och att två kajor strök med(inte pga parkbänken), hände inget allvarligt övrigt..

Vad är det för dag imorgon?

Av storm - 8 juli 2009 12:51

Nolldag nummer tre, hade kollat på Seriöst Missinformerades och Hjälplösas Informationsnätverk och vädret såg väl lovande ut..

Lagom till Solna öppnar sig skyarna, man kan nästan höra stor-kranen som gnisslar till fullt öppen..

6 mm hagel och regn som mer är elefanter och noshörningar än nånting relaterat till små gulliga husdjur..

Vände och begav mig hem på småvägarna i Solna.. känns på något sätt poetiskt liksom, första hojturen på bra länge. Hade tillåmed fyllt på olja o lite grejer..

Visiret alternerar med att imma igen och att suga fast alla vattendroppar, jag ser fanimej nada. Några gångtrafikanter blir imponerade när jag missar en två kubikmeter stor vattenpöl med resultat inte olikt Moses, dock var alla lika blöta så ingen verkar ha tagit illa upp. Och jag var blötast! Såna här dagar uppskattar man verkligen mitt ventilationsperforerade skinnställ, man går från snug-as-a-bug-in-a-rug till iskallt vatten som letar sig över bröstet, ned i skrevet på under två sekunder. Warp speed Mr. Sulu!

Men väl hemma har det inte kommit ens ett stänk.. Pressbyråtjejen tittade skeptiskt på min dyblöta lekamen när jag byter en blöt papperslapp mot några såna där franska smördegshistorier med konstigt namn.


Men det var kul! :)

Hoj
Av storm - 7 juli 2009 20:25

Tur att det regnat idag, så jag slapp åka hoj.. eller så är jag bara lat osv..

Passade på att renovera "Liket" som min fru kallar det, skinnstället.

Har man ett vitt Evil-Knievel - skinnställ så har man..

Hoj
Av storm - 7 juli 2009 09:06

Denna vecka är man ledig, har gjort en månads arbetstid på två veckor så nu har jag en driva s.k nolldagar comin' up..

..passar juh finfint att det regnar

Av storm - 5 juli 2009 23:55

Klockan är åtta, nästan precis elva timmar efter gårdagens äventyr.

Jag är på plats, spår tjugofem och vid mitt tåg som ska ta mig till Borlänge. Jag är glad att jag är klar med min funktionskontroll inom utsatt tid. Dock blev jag mindre glad när jag såg hindertavlorna som blockerade min väg ut ur depån. Är det inte tåget som e paj så är det, idag, kontaktledningen tydligen. Det står en sån där lastbil med en liten spårföljande kundvagn kopplad framtill som har sin korglyft i upplyft läge strax framför mig..

Rullar in i Cst en kvart sen efter en avancerad backmanöver via spår tjugo, blev dock bara tre minuter sen från Cst. Sa jag att jag hade slutat dricka kaffe? Hah.. skojade bara, det skämtet höll i kanske tre dagar.

Vid Brunna klagade ombordarna på brandlukt(?) och jag noterar efter en stund, när solen slutat lysa rakt in i lamp-panelen skälet..

Raskt klickade jag bort p-bromsen innan fjärren ringer med ett varmgångslarm på axel tre och fyra, det luktade mycket riktigt lite pendeltåg i maskinrummet.. hmm..

I Borlänge blev jag avlöst utan övrig tumult och jag gick till Peace & Love Caféet för lite lunch.

Jag klev ned till spår fem för lite konversation med Tågkompanister innan mitt tåg mot Mora.

Tåget rullade in och jag löste av, dock ville denna förare inte spendera sina två timmar+växel i Blg utan tog plats i tåget mot Mora(som han ändå skulle köra från Blg mot Cst senare).

En trasig Regina försenade mig och jag fick hjälp med rundgången i Mora av min (snart) avlösande förare och vi rullade iväg mot Blg och Cst.

Återresan mot Blg blev även den sen och jag fick vänta på ett tågmöte i Tällberg, dock var det mötande tåget bemannat med en levande legend som även kände igen mig, ställde sig i givakt och gav mig tummen upp på rak arm genom fönstret! Respekt! :)

Flertalet stationer som jag stannade vid på uppvägen skulle jag inte stanna vid denna gång, däribland Gagnef som nästa episod skulle komma att handla om..

Har även redan gått in på att jag var tämligen sen vid denna tidpunkt..

I slutet på Gagnef plattform finns det en övergång, inramad av stårörsstaket med små grindar att öppna när man ska korsa spåret. Det hela är utformat så man måste använda grinden för att få tillträde till spåret och eftersom grinden öppnas bort från spåret ska personen bli stoppad så pass länge att han/hon hinner observera ev. rörelser utefter spåren. Staketen fortsätter utefter plattformen en kort bit för att göra det mer besvärligt att gå runt grinden än att öppna den med en liten flexibel del i slutet som ett sista hinder. Typ..

Jag rundade sista kurvan och fick syn på plattformarna och Gagnef stationsområde, jag såg även rörelser vid plattformsövergången som jag just beskrivit. Jag signalerade "Tåg Kommer!" samtidigt som en man uppenbarade sig, mitt på övergången. Han hade en stor väska och gick lugnt över spåren. Han gick aldrig fram till grinden utan balanserade upp på den plattformsdel som är utanför stålstaketet! Alltså emellan staketet och jag = 382'000 Kg tåg @ 130 Km/h, nu bara ett par hundra meter bort! Jag noterade samtidigt att det är ytterligare rörelser bakom den busken som skymmer sikten på andra sidan övergången, fler människor..

Jag höll ned tyfonpedalen (visste instinktivt att det är för sent att nödbromsa, det kommer inte göra det minsta skillnad på det som ev. händer härnäst) och spände mig inför det oundvikliga!


Jag släppte tyfonpedalen i jämnhöjd med den plankorsning som låg något hundratal meter bortom plattformarna.

Ingen fasansfull duns lät sig höras.

Denna gång..


Efter infarten till Borlänge fick jag se en konstig syn, nåt sorts blått pärlband av människor som strömmar över spåret framför mig, precis innan en krök.

Jag signalerade åter "Tåg kommer!" 

den blåa människofloden fortsatte oavbrutet och utan att mattas, en efter den andra. Den glädje jag känt efter min tidigare nära-någon-annans-död-upplevelse förbyttes plötsligt i den där hemska förebådande kylan och jag tillgrep åter mina två vapendragare, bromsreglaget och tyfonen, för nästa batalj..  (melodramatiskt så det räcker, jag vet..)

Självklart(?) så slutade ju fotbollstjejerna sin spårbeträdeskolonn när jag blev lite väl närgången! Dock så slutade inte jag min tyfonisering förrän jag passerat området (nu körandes tämligen långsamt, mod. kryp) med ett par vagnar. Såg lustigt ut när dom försökte se så koola och så oberörda som dom kunde samtidigt som tyfonen fick deras öron att sonika ramla av..

Stannade i Borlänge för det där tjugonånting stoppet och det där avbytet. Tog mig till bistron där jag valde ut lite mat som jag köpte och min bistroansvariga kollega värmde åt mig, jag träffade en kumpan från ett annat liv(som det känns just nu) och det pratades en del.

Precis när jag fått min kycklingpasta i näven kommer jag i samspråk med två herrar som klivit ombord i Borlänge, en förvirrad diskussion uppstod där den ena frågade varför tåg plötsligt inte stannat på ställen dom borde och den andra på nåt vis berättandes något viktigt om sin son? Den ena är sur över ett missat tåg, den andra pratar om något program om tågkrascher från Discovery?

Jag bad dem båda åtfölja mig till ett bord där jag lät dom prata i mun på varandra en stund medan jag stoppade mat i min mun i ett försök att få upp hastigheten på hjärnan, jag fattade verkligen ingenting..

När dom båda enats om att dom kommit till Blg via en Regina från tågkompaniet som anlände strax efter mig på spåret bredvid klarnade det plötsligt och jag utbriste, avbrytande:


..Men ni var ju båda Sekunder alt. Centimetrar från döden där i Gangnef!


Det blir plötsligt väldigt tyst i bistro-RB11:a 5450.. 

Orden, mina ord, träffar även mig med väldig kraft och jag måste lägga ned gaffeln för att inte skaka ned plastformen, nu halvfull med pasta, på golvet.


När tystnaden lagt sig började den ena tyst berätta om sin son som är sex år gammal och en riktig tåg-tok(hans ord). Lill-grabben hade sagt till sin far, precis innan incidenten, att signalen ut från stationsområdet var grön och att han tyckte det var konstigt!

Jag blev helt paff när den innebörden sjönk in..  alltså hade jag haft ett uppehåll planerat hade bommarna för biltrafiken inte legat nedfällda och min huvudsignal varit i stopp, fullkomligt logiskt. 

En sex år gammal grabb. Räddade sin farsas liv med lite Vulcan - live-long-and-prosper - logik!


Vårat trepartsamtal ebbade ut och det även min mat.

Jag hade fått ansikten och även söner till, mina nära-döden-upplevelser och jag mådde nu mindre än bra. Inget vidare faktiskt..

Hittade en ledig stol där jag satte mig och grubblade tankar som "varför körde jag så förbenat fort förbi Gnf?" osv..

till slut kom min musikspelande telefon på baltazar-lösningen och spelade en lagom (stor) dos System Of a Down och jag släppte min Doom and Gloom för stunden..

Av storm - 4 juli 2009 23:02

Och elva timmar senare var man på jobbet igen.. snackar lite med några lokförarkumpaner om varselsituationen samt gamla synder hos forna arbetsgivare.. hmm..

Ett varv till Arboga! Som blir riktigt trevligt med besök hos det lokala fin-pizza-haket, smaskens med üpperlig kvalität-deg-koma efteråt..

Tågsättet funkade fint och jag skuggar en Uppsalapendel ned i bajstömningen där jag lyckas mingla mig förbi, parkar dit växlarna ligger och beger mig hemåt..

Om ytterligare elva timmar så ska jag till Mora, tror jag.. 

trött..

Av storm - 3 juli 2009 23:59

Fan snacka om tråkig dag.. Och även min födelsedito.. dagen börjar på jobbet med de sista dödsrycken från den X40 som jag parkade nånstansch vid spår trettio vid nolltvåtiden.. sen svischade mina elva timmars ledighet förbi som en fis, tror min fru väckte mig för att gratta på födelsedagen innan hon gick till jobbet. Vaknade till och insåg att det var dags att gå tillbaka till jobbet för nästa halvnatt, denna gång fun-n-games på Uppsala..


Första varvet: missbedömde bromsningen i Märsta med resultatet att bommarna fallerade att gå upp.. till alla stressade buss-hinna-med-intressenters stora glädje.. dom var mkt. imponerade men ingen vågade sig på en bomkrälning(?)

Gör dock en perfekt bromsning mot stoppbocken på trean och motionerar buffertarna något. Det är rätt kul att se folk försöka se koola ut och samtidigt bli sådär chock-förvånade över att jag "kör på" stoppbocken..Dom där bockarna har en hydralisk dämpare som ska klara en påkörning i femton, jag petade till den i typ två-tre max.. men det låter ändå litegrann.. :)

Sen när man kör iväg får man Buffert-Assisted-Takeoff FTW!!

 Andra varvet: Hittade den perfekt avvägda hastigheten vid passage av Rosersbers station för att senare rulla genom växlarna i Skavstaby i hundratjugofem (jag har vansinnigt tråkigt)

.. bara för att inse att dom har lagt rakspår denna gång, fick gå över en hundraväxel vid Rotebro istället.. mmffgrpmmf..

 Tredje Varvet: Kommer inte ihåg något alls från detta (ledordet här är nog uttråkad) bortsett från att jag kom in på femman i Cst istället. Fan mina bromspunkter då!! Gah! Gjorde ett halvhyffsat stopp en meter från bock..

Körde ned tåget till Hgl, mitt lok tog jag till B14 utanför lokverkstan..

Och så var min födelsedag till ända..

Av storm - 2 juli 2009 23:58

Uppsalavarvet var väl inte så mycket att orda om bortsett från att förra föraren varken använt "hel ventilation" eller vindrutetorkarna alls vilket gav två stekheta lok med fastgrillat flugbajs.. mmhh.. dock snabbt ordnat.

Problemen började med Arbogavarvet och 3305 jag skulle ha. Datorskärmen växlade från detta:

Till detta:

.. Omstarter gjordes utan avhjälpning. DDU:n (som den kallas) är dock inte ett måste för att säkert kunna framföra fordonet, det finns en s.k lamp-panel dit alla viktiga systems status är hårddragna. Ergo: plåtstina var åff-lajn, jag gjorde mitt bästa för att försöka låta lika oberört lycklig som hon i mina utrop. Hon hoppade dock igång ibland ändå(såväl som jag) och vi pratade i munnen på varandra, till alla resenärer i den överfyllda tvåans stora förvirrade glädje.

När jag stannat i Flempan och öppnat dörrar samt min hyttdörr, vinglar det fram en ung man till tåget. Först ser det ut som om han ska kliva på, dock så ser han att jag observerar honom och avbryter påstigningen(?)

Han vinglar fram till mig och frågar, något sluddrigt, om pendeltågen till Södertälje. Jag ber honom  kolla med Stockholmståg angående var och när dessa tåg går. Jag får mitt irriterande "pling-plång" (dörrar stängda summer) och börjar rulla upp mot plattformssignalen och tioövervakningen (det är en växel strax efter plattformen, därför tillåter ATC mig en maxhastighet på under tio knyck förbi signalen).

X40:n har dålig vidvinkelsikt, därför ser jag den berusade unga mannen precis innan han klättrar ner på spåret framför tåget, som nu rullar mot honom..

Har tillräckligt med erfarenheter (1,2,3..) av liknande händelser och behöver nog inte gå in på hur jag reagerar just nu, kan säga att X40 har en elak tyfon och bra bromsar. Jag höll tyfonen intryckt ända tills personen kommit upp på pendelplattformen på andra sidan samt jag lämnat stationen, sedan gjorde jag ett utrop om saken för mina resenärer..

---

Samma tågindivid tillbaka från Arb en timme senare, samma fel på DDU dock annorlunda utrop gjorda av mig. Nu låtsades jag att vi satt i en båt och gjorde anspelningar på "kasta ankar", "strandhugg" och "lägga till".

I Grundbo stod en fyra-fem taggars älg ute på ett fält och tittade på mig när jag susade förbi, jag gav ett rådjur en mittbena samt en mindre infarkt när jag missade den med tre meter strax innan Läggesta.

Avslutar arbetsdagen, påbörjar FÖDELSEdagen med denna bild på Postterminalen, baj najt:


Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards