Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 27 juli 2009

Testkörning för foliehattifnattar

Av storm - 27 juli 2009 20:19

Veckans första dag blev lika med första arbetsdagen och även första gången jag fick en sån där "testkörning" som även blev av(?)

Som vanligt fick man ringa runt till en massa folk för att fråga och fick nåt sorts jakande, satte mig i en bulle till Hgl. Väl där vart det mer ett nja och jag förberedde mig på att sätta mig i telefon igen samt en ytterligare resa tillbaka till Cst.  Tågnummer dök dock upp och en brokig skara fransoser, tyskar och andra lösa konsulter dök upp.. och in i den X40-trean som skulle åkas med till Vå..

En ung herre satt och, som det såg ut, spelade tetris på en lapp-topp, en annan gick runt och öppnade skåp hit o dit och en kvinna insisterade på att stoppa en mikrofon i örat på mig. I hundrasextio Km/h! Skulle visst lyssna efter ljud, eller nåt..

På vägen (spåret) tillbaka från Västerås skulle det kollas om framrutan läckte in luft i nederkant(?) och givetvis var det den mest korpulenta herren som stod för den kontrollen. På en vanlig bil kan du kanske få plats med en Kalle-Anka tidning på "dashen".. På en X40 kan man kasta in typ två flyttkartonger och fortfarande se ut genom framrutan (känslan är kanske inte att "se" genom en framruta utan mer som att titta in i en mikrovågsugn ungefär.. i vanliga fall)

Iallafall krälade denna en-och-åttio@hundra-kilo-plus-växel över mitt knä och ut på X40:s Dashboard och jag som hade en rätt relakksad sittställning såg nu mest reflekksbrallor och innehåll framför näsan..  I hundrasextio Km/h!

Den tyska herren står bakom mig, ser ut som om han håller sig för att skratta eller nåt så jag slänger inte till med ett sexskämt som man kan tro utan: "Now this would be an excellent time to hit an Elk"..

Jag gnällde lite allmänt om X40 och parkerade den sedan på samma spår som jag tog den, spår nio, träffade på en gammal kumpan, åkte hem


Vilken är din chico-dag? Min är mañana.. suck..

Dock inte i hundrasextio Km/h.. suck igen..


(bilden är inte på en X40 för er mindre nördiga bevandrade..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards