Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Blockerad Eftermating..

Av storm - 17 juni 2009 12:29

Gubbvarv till Linköping, vad kan gå fel:)

Är ute i god tid till tåget i Hgl, FISen är tom på fel och allt verkar fungera.. (?)

Däremot läcker det luft ur bromsen(huvudledningen otät), vilket inte är speciellt allvarligt för säkerheten (det låter motsägelsefullt men stämmer, faktiskt). Däremot finns det bestämmelser över hur mycket det får läcka inom en viss tid vilket man kontrollerar varje gång man ska ta ut ett tåg. Detta tåg läcker precis så mycket det inte får! Får inte tag på Driftstöd, tillkallar Euromaint-killarna som kommer dit för kontroll. Nytt tågsätt hittades på ett intilliggande spår som jag kontrollerar innan jag rullar mot Cst. Fourneringen sker denna gång på plattformen, det är mycket folk och trångt. Tycker det är lite otäckt när det är fullt på plattformen när man rullar in så jag tar det extra långsamt och försiktigt. Hjälper Ombordarna med lite utrop, fournerarna med lite karts och alla andra med att rigga stor-kaffebryggarn' (norrlandsbryggt FTW).

Vi blir faktiskt bara en minut sen ut från Cst, vilket utökas till tre efter Flemingsberg där jag stannar till lite kort så Avgångssignaleraren kunde stänga en bakre hyttdörr som tydligen åkt upp i farten.

I Lp intas min "second breakfast" på hotellet och sedan en kort påwwernääp på rummet..

Tar emot X2:an mot Stockholm något sen men den går bra och jag blir inte utsatt för några röda signaler, inte ens några blinkande gröna faktiskt, är tidig in till Cst!

Någon lyckas inte få ut en gigantisk barnvagn ur manövervagnen, fråga inte hur hon fick in den(?).. Efter en hel del trixande sade det plopp och barnvagnen stod på plattformen.

Får klart av ombordarna och även av signalerna, jag lossar bromsen och påbörjar färden mot Avfourneringen och E-gruppen.. Kvinnan som precis fått hjälp med sin barnvagn ser sig oroligt omkring på plattformen, observerar jag via backspegeln när jag precis börjar rulla. Stannar tåget genast och öppnar min sidodörr. Visst hade det glömts en ryggsäck som hon blev glad att få tillbaka!

Gillar mina backspeglar:)

Hjälpte till med avfournering och parkerade sedan på spår tjugoett i Hgl, åkte hem.. Funderar nu på en hojtur, men jag är rätt trött så vi får se..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards