Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Älgkontakt, eller nästan iallafall..

Av storm - 26 januari 2009 23:50

Överligg i Mora.. Jag körde endast till Borlänge denna dag dock, passåkte med en trevlig prick från ett annat företag..

Hade ett rakettåg med fina bromsar, inget hysteriskt hände (bortsett från en nära-älgen-upplevelse..) !!

Kom fram till Kung Gösta precis på klockan, en halvtimme senare var jag utfodrad och på plats i bastun..

 
 
Ingen bild

Godsskada

27 januari 2009 12:05

Du råkade inte se några massakrerade rådjur vid den motriktade försignalen norr om Snickarbo? Det stod ett gäng och hade konferens där när jag kom körandes mot AvKy i söndags kväll, och det gick inte så bra för alla Bambi.

/Godsskada

 
Storm

Storm

27 januari 2009 19:19

Hmm, det hade kommit lite snö men det VAR en del kråkor o sånt där i området..

Dom brukar för det mesta flytta på sig när man kommer, har du ett smygtåg? Djuren trodde det var ett snälltåg men det var ett smälltåg, typ?

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

27 januari 2009 22:17

Smygtåg? Mjaaäee...
Det var ett av kontinenttågen från Blg till Trelleborg, så det var mult-Rc4 och ett bra lass med vagnar, även om det var kort (331m, 1703 ton vagnar). Det är klart, det var ju mycket "prärievagnar", vagnar för transport av plåt-coils med kapell, och dom går faktiskt riktigt bra, så det är ju litet tystare är t ex biltransportvagnar (gigantiska resonanslådor) eller kombitåg (rejält vinddrag från alla containrar, växelflak och framförallt lastbilssläp). Men eventuellt ljud från vagnarna var nog en ganska akademisk fråga, eftersom jag motionerade tyfonen rejält när jag såg dem i spåret framför mig.

Håhåjaja, det blev 70-tals-retro-looken med päls på buffertarna i stället. Har någon meddelat Lenny Kravitz?


/Godsskada

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards