Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 26 december 2008

En nu berömd tvåsamhet och självmål i andra perioden..

Av storm - 26 december 2008 22:24

Såg på sifo-listan för dagens tåg att det (X2) hade massor med fel och jag förberedde mig för trubbel.. Rullar iväg från Cst i tid, FISen är visserligen fylld med fel men inga allvarliga och tåget rullar som, ja tåget.. (suck)

Ända till Marma någonstansch där den berömda tvåsamheten uppträder igen: En modul bestämmer sig för att kliva ur samtidigt som jag få en trevlig grön-blinkande signal i nian.. Ett sent tågmöte som inte ens var annonserat på min körorder.. Jaja, stannar i Turkiet framför den röda signalen, gör  en snabb-resett och piper iväg igen mot Gävle. Är väl där typ sex minuter sen bara..

Upplever de slöaste två och en halv timmarna på hotellet som jag haft på länge, dräller sedan ner till stationen för andra perioden på dagens tågmatch..

Stänker iväg ett status-sms till Tydal för å kolla vars mitt tåg är..

Eftersom Tydal-systemet varit nere under dagen så tar jag det som ett skämt när jag får -113 minuter som svar.. men det stämmer och jag ringer till Riksledningen för att bekräfta, vilket dom gör..

Jaha..

Bestämmer gemensamt med dom på riksledningen att en bussbeställning är en sjysst åtgärd

De närmaste en-och-en-halv timmarna spenderar jag med att snoka fram alla människor(!) som skulle åkt med mitt tåg från Gävle.. Nu KAN jag hela Gävles station. PunGt.

Ringer den berörda busschauffören, ringer Riksledningen, ringer föraren på mitt tilltänkta tåg, ringer Gävlefjärren, tror tillåmed jag ringer upp mig själv nånstansch i villervallan.. (ingen svarade, antagligen ingen hemma..)

Tar reda på vars bussen kommer nånstans, ser till att det ropas ut i biljetthallen, brottar mig in på pressbyrån(som var stängt) för att få en kaffe och virrar runt lite..

Nu sitter jag i mini-krypinnet vid stationshuset och skriver detta, har återigen ringt Gävlefjärren, har tagit ut ny körorder och kollat att jag har rätt sifo-lista.. känns som jag har hyffsad koll på läget..  det här är dock långt ifrån över ännu(gulp)

Tid jag skulle varit hemma: 00:02

Beräknad tid hemkomst:      02:51

gah..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards