Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 23 december 2008

Den vilda jakten på en tråkig dag

Av storm - 23 december 2008 00:20

... går vidare.. idag gällde det en färd till Falun och tillbaka plus en sväng ner till bajset med samma tåg efteråt och sedan tillbaka till Cst via banantrollet..

Jag har en hemlig verkmästare med mig i maskinrummet för att mota felen i grind också!

(jo det är sant! en lirare från EuroMaint har med sig värsta verktygslådan och extra styrkort/extra allt!! En riktig McGyver!)

Låt spelet börja..

HELA resan till Falun går smärtfritt, utan ens en hicka!! :0 :0

Äter en smaskig Bistro-lunch i samma fordon.. även samma som jag ska köra tillbaka till Stockholm strax.

Vid stationssignaturen Ornäs tappar inte bara infartsignalen fattningen utan även HELA tågets Korglutning, utan att FISen säger så mycket som flaska..(?) Jag städar av i bistron, från förarplats, i en illa vald kurva och blir sedan stående vid tidigare nämnd infsi.. Ringer om detta och får sedemera grönt efter en stund..

Gör en Euromaint-understödd-resett i Borlänge och rullar vidare, något sen. I snickarbo är det dags för ett tidtabellstekniskt stopp, dvs. ett tågmöte.. som är sent... Fem minuter läggs till på min tidigare försening.. Det blir något knaas när vi kommer fram till Sala och vi blir dels stående för att invänta ett tågmöte samt att vi får vänta på ett annat lokaltåg som skulle köra iväg innan oss... tick tack så mycket..

Isätra.. Nytt tågmöte som även detta är sent.. japp..

Järlåsa: ett extrainsatt tågmöte som vi får vänta på i typ sju minuter..

Uppsala: här bestämmer sig 2023 att skjuta en modul. Jag gör ingen resett, kör iväg med bara ena..

Kommer fram till Cst TRETTIOEN minuter sen..

Resettar i Cst och rullar upp till karlberg som det senare blev för att tåget ska kunna avgå mot Jönköping i tid... Blir stående i karlberg i typ en halvtimme, dom avlösande ombordarna ringer mig ett flertal gånger och undrar varför jag inte rullar ned till Norra ban nångång.. (?) Jag ger dom nåt dumt svar som handlar om att köra mot rött, växlar och stockholmsfjärren..

Kommer ner till Cst och lämnar över tåget..


Jag har inte stressat en sekund på hela dagen:)

Undrar om det var i Broddbo jag såg det där jättebiffiga älgparet som travade i mitt högra dike? kool:)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards