Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 13 november 2008

Självmordscontainer och Silja Symphony? pja..

Av storm - 13 november 2008 11:30

 

Huvudvärk idag.. tur att jag är ledig idag så jag kan njuta ordentligt :/

Det är nu lite mer än en vecka sedan min ANDRA personpåkörning efter att jag börjat på SJ som lokförare, har bara jobbat där i typ ett år..

Denna gång var dock inte lika fördjävlig som förra, ingen ögonkontakt eller så.. smällen lät lika otäck som sist dock, kändes inte som att jag behövde en repetiton på allt detta så tätt inpå förra.. men..

Alla är oroliga, frågar hur jag mår... Jag orkar inte BRY mig om ytterligare en idiot som bestämmer sig för att använda sig av mig som självmordsredskap! Jag har bestämt mig för att må bra utan att sopa nåt under mattan!!

Satt i loket i minst fyrtio minuter ensam innan räddningstjänst odyl dök upp.. Jag lade upp fötterna på körbordet och förbannade pappersmuggens förmåga att INTE hålla bajskaffet varmt i mer än ett par-tio minuter. Var inte sugen på en snubbelpromenad utefter spåret bak till kioskvagnen för en påtår, kommer säkert snubbla över nån hollywoodescht kranium som trillar ut precis framför fötterna.

Det tog räddningstjänsten en timme att göra rent loket tillräcklig så min avlösande förare kunde framföra det till närmaste station. 

På en av blanketterna som man får fylla i efter en sådan händelse finns ett fält där man ska skriva i egna funderingar på hur händelsen skulle kunna förhindras i framtiden.

Jag ville skriva nåt i stil med: "en container utanför Karolinska" och "lägg din legimitation i facket, ta två piller, hoppa ned i en säck och lägg dig på en tom plats någonstans i där inne. Containern åker med Silja Symphony ut till havs och töms på Dextervis varannan torsdag, ha en bra dag."


Jag lämnade det fältet tomt.


Eftersom morsan min gjorde upprepade självmordsförsök tills hon lyckades så får du tycka precis vad du vill om min något bittra syn på detta.. det är inte så att jag inte bryr mig, snarare tvärt om och det tenderar nöta ned mig..


tack random play för förståelsen.. satte min telefon på play all random(8gig musik) och den matchar mitt humör perfekt (och kom inte med den fåniga idén att "det är ju DU som stoppat in all musik"-grejen ..  för det skulle nog stämma alltför väl)

 Ska väl ta och ringa försäkringsbolag o sånt idag, berätta hur jag mår o så..

Tog EN dag ledigt precis efter olyckan(olycka -HA) i ett fånigt försök att sova lite..  Kan fan inte bara sitta hemma o synd om mig bläa..


Längtar efter en tråkig dag på jobbet.. det har liksom inte hänt än..

Bilden är från Ljusdal där jag var i förrgår o övernattade, som vanligt så var det en mängd grejer som hände som inte hänt förut för nån annan som kört dit. Vägen hem hände lika mycket grejer och jag blir nästan en timme sen tillbaka.. Men det är OK.. så länge inga fler DÖR eller blir skadade!

 Trots allt så gillar jag att ratta lok, känner mig trygg så fort jag tagit plats bakom spakarna


X2000 utbildning nästa vecka! 14 dagars lätt-luncher och papper, papper, papper..


syns i ett tåg nära dig:)



 
ANNONS
 
mellan

mellan

13 november 2008 12:31

Håller med..det där om container...förlåt att jag ler...men förstår just.
Må gott

http://mellan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Storm

18 november 2008 19:19

tack, detsamma:)

 
Joakim

Joakim

20 september 2011 00:42

Alltid lika kusligt intressant att läsa i denna kategori, och inte fan blev det mindre kusligt än att just loket på bilden som illustrerar artikeln, var mitt lok i fredags, om än nu svart och oljeläckande utav bara h-vete...

http://www.ewenson.se

 
Elin

Elin

16 mars 2012 08:05

Hej,

Fann din blogg när jag sökte runt lite om självmord.
Önskar jag kunde finna en sådan klok och sund inställning som du beskriver i ditt inlägg; "Jag har bestämt mig för att må bra utan att sopa nåt under mattan!!"
Det är skönt att höra hur människor faktiskt tar sig igenom olika tragedier med olika tänk. Tror det betyder mycket för många av oss som blivit drabbade av självmord i vår närhet att få se och höra andras upplevelser. Kramar/Elin

http://www.sorgochvisshet.blogspot.com

 
Elin

Elin

17 mars 2012 21:01

Hej igen,
Är det okej att dela med av din text i min blogg? Tänkte mig inte för och gjorde faktiskt detta utan att fråga men har tagit bort inlägget tillsvidare. Ber om ursäkt om jag gjorde galet.

http://www.sorgochvisshet.blogspot.com

 
Storm

Storm

21 mars 2012 13:26

Det är ok att klippklistra! Om något jag skriver kan uppfattas som vettigt så vill jag att det används!
Jag har än så länge bara skummat lite i det du skriver, kan säga att jag förstår en hel del av det.
Vi människor kan bara gå åt ett enda håll. Framåt.

mvh/storm

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se